[Gästblogg] Så skapar du nyheter som media älskar: prova PR på ett nytt sätt!

[Gästblogg] Så skapar du nyheter som media älskar: prova PR på ett nytt sätt!

I det här gästblogginlägget skrivet av Johanna Boson, Kommunikatör på Netigate, får du en introduktion och konkreta tips på hur du med undersökningar kan ta ett nytt grepp på ditt PR-arbete och skapa nyheter som sticker ut!

Att arbeta med PR handlar till stor del om att hitta och plocka fram de nyhetsvärden i ett företag som får media intresserade. Men du är inte ensam om att kämpa för medieutrymme och även de mest överraskande vinklar och välskrivna pressmeddelanden kan stöta på motstånd från ständigt påpassade journalister. För att nå fram och ut behöver vi frångå vår bekvämlighetszon och börja titta på alternativ. Våga pröva ett lite annorlunda PR-grepp som rätt använt garanterar rubriker. Media älskar siffror så varför inte ge dem undersökningsresultat? Här finns många möjligheter att skapa PR som verkligen fungerar utan att det behöver vara särskilt avancerat eller kostsamt.

Varför gillar vi att läsa artiklar som innehåller siffror och statistik?

Få skulle nog säga att statistik är något som de gärna skulle välja att fylla sina nyhetsflöden med. Men faktum är att det är en betydande del av den dagliga mediakonsumtionen och något vi gärna läser, delar och diskuterar. Börjar du tänka på hur många nyheter som baseras på undersökningar kommer du att börja se dem överallt!

Vi gillar statistik för att det sätter nyheter i perspektiv, kan visa en oväntad vinkel av något eller helt enkelt bekräftar något vi vet. Media är fullt medvetna om detta och serverar oss gärna undersökningsresultat i olika former och i alla kanaler. Så vill du att vi ska läsa om ditt företag? Ge media statistik!

Så kommer du igång

Men är det så enkelt? I princip ja. Det behöver faktiskt varken vara komplicerat eller dyrt. Idag finns moderna enkätverktyg där du själv skapar frågor som du distribuerar till exempel via mail, länkar eller SMS. Tydliga grafer visar sedan resultatet där du enkelt kan plocka ut guldkornen du vill använda. Faller din enkätidé på att du inte har några respondenter att skicka ut till? Använd paneler! Då betalar du helt enkelt för så många svar som behövs.

Lyckade exempel på de som skapat bra PR med undersökningsresultat

Bra inspiration ger PR-byrån Prat PR som arbetar aktivt med undersökningar som PR-verktyg. Byrån hjälper i flera fall kunder med större undersökningar och portionerar sedan ut resultatet under hela året och får därför kontinuerligt en god spridning i media. Såhär säger Livia Podesta på Prat PR:

“Medier älskar siffror och statistik, och är därför mer benägna att plocka upp nyheter om man förser dem med relevanta resultat från undersökningar.”

Bästa tipsen för att skapa resultat som lämnar avtryck

Fundera kring era kärnfrågor och vilka ämnen som ni som företag vill ha en expertroll i. Antagligen har ni en uppfattning om hur ni vill uppfattas i media och det är bara att tänka på samma sätt i utformandet av enkäten. Vad vill du uppnå med resultaten? Tänk efter hur du kan skapa nyhetsvärde genom resultat som överraskar eller sticker ut.

Undersökningsresultatet är en guldgruva för intressanta vinklar och nyheter och kan användas på flera olika sätt:

• Dela upp resultatet istället för att gå ut med allt på en och samma gång.
  • Hittade ni något oväntat i resultatet? Följ upp med en fördjupande enkät.
  • Portionera ut små delar av resultatet i sociala medier eller skapa tydliga infographics.

Mediabruset accelererar och utrymmet för varje enskilt företag minskar – i framtiden kommer det inte direkt bli enklare att nå ut med sin PR. Därför behöver vi hela tiden komma på nya intressanta vinklar och innovativa lösningar för att ligga top of mind. Förhoppningsvis gav det här några nya tankar och idéer på hur PR kan skapas på fler än ett sätt!

Om Netigate
Netigate är en ledande europeisk leverantör av molntjänster för undersökningar online. Tjänsterna används främst för genomförande av kund-, marknads- och medarbetarundersökningar. Genom Netigates lättanvända gränssnitt kan användarna genomföra undersökningar på ett mycket kraftfullt sätt jämfört med andra alternativ. Netigate startade 2005 och har tilldelats flera svenska och internationella priser för tillväxt och innovation, bland annat Gasellpriset av Dagens Industri sex år i rad. Netigate har huvudkontor i Stockholm och säljkontor i Oslo, Berlin och Wiesbaden. Bland de 1500 kunderna märks många ledande företag, till exempel Electrolux, Ericsson, Vodafone, E.ON och DB Schenker.

Foto: Casey Myers