Konsten att koka soppa på en spik

Blogginlägg   •   Aug 29, 2012 08:30 CEST

Något riktigt häftigt har hänt på företaget. Som ansvarig för marknadsföringen ser du en lysande chans att få mediauppmärksamhet och börjar genast skriva på ett pressmeddelande. Sedan ska pressmeddelandet skickas runt i organisationen för godkännande. Tillbaka kommer ett dokument där hälften är struket, en fjärdedel är omformulerat till luddiga termer och någon inledande fräck mening står kvar på nåder.

Kvar av den eminenta skapelse ditt pressmeddelande från början var, är nu en ynka spik. Men även den går att koka soppa på.

Varje journalist vet att när det finns fakta som av olika skäl inte får yppas men som skulle göra en artikel bättre så är det en så kallad “skrivteknisk fråga” att ändå få med det mellan raderna. Så ock inom PR.

Ta din spik och fundera lite. Ett pressmeddelande bygger på en händelse och/eller fakta. Kanske fick du inte skriva “23 % marginal”, går det då kanske att skriva “en märkbar ökning av förtjänst” istället? Var det för känsligt att namnge “Nisse Pettersson på Kompanjonsbolaget”, kanske det kan ersättas av “en högt uppsatt chef inom ett av landets ledande företag”?

Är spiken lite för grå och tråkig? Tänk efter hur kvällstidningar gör när de sätter rubriker. Nu säger jag inte att ditt nästa pressmeddelande ska lyda “Industristjärna i pengachock efter samarbetskris” men lite går det nog att vässa ditt budskap.

När Appland publicerar pressmeddelandenMyNewsdesk arbetar jag alltid med att personligen kontakta journalister och berätta storyn. Men samtidigt vet jag att pressmeddelandet är synligt och sökbart på nätet, och om någon potentiell läsare kommer i närheten så ska de ryckas in av en bra rubrik och ett fängslande innehåll. Därför behöver även jag ibland koka gourmetsoppa på en snedbankad spik.

Szofia Jakobsson, Chief Marketing Officer, Appland AB

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.