Gå direkt till innehåll
#How2PR: “Den vinnande faktorn i vår kommunikation är den personliga berättelsen”

Blogginlägg -

Vi har pratat med Jessica Eliasson, kommunikatör på Anhörigas Riksförbund om vad som krävs för att lyckas med kommunikationen till en bortglömd målgrupp som inte ens själva alltid vet att budskapet riktas till, och för, dem.

Anhörigas Riksförbund arbetar för bättre villkor för anhöriga i samhället. Idag finns 1,3 miljoner anhöriga i Sverige och att deras omsorgsinsatser årligen sparar samhället 177 miljarder. Det kan exempelvis handla om föräldrar eller syskon till ett barn med funktionsnedsättning, en dotter som tar hand om sin demenssjuka mamma eller en man som är anhörig till sin fru som lider av ett alkoholmissbruk. Anhörigas Riksförbund arbetar för att dessa anhöriga ska få ett individuellt och flexibelt stöd som är jämlikt över landet.

- Personer som vårdar eller stödjer en närstående ser ofta inte på sig själva som anhöriga, vilket gör det svårt att nå dem. Gruppen vi representerar är otroligt bred och utmaningen är att alla, över tid, ska känna att vi talar till dem, berättar Jessica.

Varbergsbaserade Jessica är relativt ny i kommunikatörsyrket men har lång erfarenhet från skrivande yrken då hon arbetat som journalist i tolv år. Jessica har också arbetat som vårdbiträde och när hon erbjöds tjänsten som kommunikatör på Anhörigas Riksförbund föll bitarna på plats - nu kunde hon kombinera skrivandet med ett område hon brinner för. På fritiden slukar Jessica feelgood-romaner och deckare och så älskar hon att jobba i trädgården.

Jessica arbetar som ensam kommunikatör inom förbundet och hon ansvarar för webbplatsen, sociala medier, pressaktiviteter och marknadsföring av verksamheten. Hon är också chefredaktör och skribent för medlemstidningen Vi anhöriga.

Hållbart arbete

Digitala kanaler är en självklar del i Jessicas och andra kommunikatörens arbete i dag och utmärkta redskap för att bygga varumärke, skapa debatt och sprida kunskap. Fler kanaler innebär fler möjligheter - men också utmaningar. Jessica betonar vikten av att våga prioritera och att våga säga nej. Genom att upprätta en strategi med tydliga mål för varje kanal blir det enklare att veta vart man ska lägga sin energi.

– Vi har lite olika strategier när det kommer till sociala medier. På Facebook delar vi nyheter som känns relevanta för de som är intresserade av anhörigfrågor. Syftet är både att synliggöra dessa frågor och att informera våra följare, skapa en form av omvärldsbevakning. Nyheter om våra egna verksamheter delar vi både på Facebook och på Twitter via Mynewsdesk. Instagram använder vi mer som en ”behind the scenes”-kanal där man kan följa vårt arbete och där är tonen mer personlig.

Anhörigas Riksförbund på Instagram.

Den vinnande faktorn

Anhörigas Riksförbund använder uteslutande egna kanaler för sin marknadsföring och Jessica berättar att det är viktigt att tänka tidsekonomiskt när det kommer till innehållsskapande. Detta gör hon genom att använda samma material i flera kanaler men anpassa formatet utifrån kanal. Till exempel kan Jessica välja att publicera vissa av artiklarna i medlemstidningen också i bloggform i nyhetsrummet.

- På så sätt får vi större spridning på vår innehåll och även ett konstant flöde i vårt pressrum. Sedan handlar det om att prioritera, att göra få saker bra istället för att försöka vara överallt.

Det finns dock en nyckelfaktor till att lyckas med kommunikationen enligt Jessica, helt överordnad alla kanalstrategier - och det är själva kärnan i kommunikationen.

– För oss är den vinnande faktorn den personliga berättelsen. Lyckas vi med berättelsen är det stor chans att vi också lyckas med att nå, och ännu hellre, beröra vår målgrupp och få dem att dela budskapet vidare. Vi vinner mycket genom att engagera människor i våra frågor på lokal nivå.

Vilka andra företag eller varumärken är riktigt bra på inspirerande innehåll?

– Jag sneglar mycket på andra organisationer och myndigheter, den senaste tiden har jag reagerat på att Socialstyrelsen har spetsat till närvaron i sociala medier. Det som jag tycker gör deras innehåll bra är att de uppmanar sina följare att agera i olika frågor – registrera sig i donationsregistret, bli kontaktperson, med mera - och jag tycker att de lyckas bra med att skapa engagemang.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se