#MNDAY17: Det här lärde vi oss!

#MNDAY17: Det här lärde vi oss!

Mynewsday är över för den här gången - och vilken resa det har varit! Vi har besökt fyra städer haft förmånen att få träffa sammanlagt över 1100 kommunikatörer och marknadsförare på vår turné. Tack till er alla! Men vad har vi då lärt oss?

Vi vågar påstå att årets line-up med talare är den vassaste hittills. Många viktiga ämnen, för er som inte var på plats kommer här en kort sammanfattning från de olika sessionerna.

Hanaw Rashid: Konverteringsdrivande innehåll

Contentstjärnan Hanaw Rashid från The Amazing Society pratade om det hon kan allra bäst: sociala medier och hur man som företag skapar innehåll som engagerar målgruppen - och som driver konverteringar. Hanaw bjöd på många skarpa och konkreta insikter levererade med en stor portion humor.

Hanaw började med att ge oss alla en överblick över sociala medielandskapen i Sverige - och visar tydligt att Facebook fortfarande är en stor och viktig kanal att räkna med.

Dagligt användande i Sverige.

Här är tre tips som vi tar med oss från Hanaws föreläsning!

1. Skaffa en Facebook-pixel! (En how-to-video hittar du här)
  2. Använd Audience Insights för att lära känna din målgrupp
  3. Tro inte att din målgrupp kommer konvertera första gången de tar del av ditt budskap. Du måste vara relevant och bygga en relation innan du kan be dem agera.

Paneldebatt: Mätning

Årets paneldebatt handlade om det viktiga ämnet mätning, och leddes av vår egen Sofia Juhlin. Deltagarna i panelen varierade lite mellan de olika städerna - men kontentan var ungefär densamma efter alla debatter.

Sammanfattningsvis är här de tre viktigaste punkterna;

1. Börja mät!
  2. Utgå från era mål, välj fyra nyckeltal och var konsekvent. Våga stå för de talet du val och utvärdera över tid.
  3. Kliv ur din egen bubbla och fråga dina följare och kunder vad de faktiskt tycker om ditt företag. Att mäta kvalitativ behöver inte vara så svårt!

Erik Modig gav oss dessutom ett exempel på en enkel undersökning för att mäta nöjd-kund-index (NKI). Ställ följande fyra frågor till så många du mäktar med i din kundbas, så kommer du få en bra indikation på hur ditt varumärke uppfattas.

# # #

Jonathan Bean: Bästa tid och dag för publicering?

På Mynewsday delade Mynewsdesks CMO Jonathan Bean för första gången med sig av unik data från vår egen plattform. Med över 1.4 miljoner unika besökare per månad finns det en hel del saker att lära från datans tydliga språk.

Bland annat kikade vi på vilken veckodag och vilken tid på dygnet som vi publicerar saker på Mynewsdesk - och jämförde det med när människor faktiskt konsumerar innehållet.

VECKODAG: Gröna staplar: När vi publicerar. Vita staplar: när vi läser.

TID PÅ DYGNET: Blåa staplar: När vi publicerar. Vita staplar: när vi läser.

Slutsatserna vi kan dra av detta är att det finns stora möjligheter att tänka lite annorlunda kring publiceringstid för att ditt innehåll ska sticka ut ur mängden. Undvik att publicera klockan 09 i början av veckan och testa i stället att publicera på lunchen, när folk är på väg hem från jobbet eller på helgen.

# # #

Niklas Bergh: Världens svåraste, enkla grej.

Alla som besökte Mynewsday kan nog hålla med om att Niklas Bergh inte är någon man lyssnar till, det är någon man upplever. Med en stor portion humor guidar Niklas oss igenom de fem vanligaste misstagen företag gör när de ska kommunicera med människor.

Alla Niklas insikter tar utgångspunkt i att människan är av naturen egocentrisk, vi har ingen aning om hur det är att vara någon annan. Hur svårt det än är måste man försöka tänka bort sig själv i all kommunikation och istället utgå ifrån vad som skapar värde för mottagaren. Ett tydligt exempel är Gilla oss på Facebook-syndromet, dvs företag som uppmuntrar sina kunder att. Varför? Detta är ett typiskt exempel på kommunikation som utgår från sändaren - och inte mottagaren.

Niklas Bergh: 5 misstag företag gör när de försöker kommunicera med människor

# # #

Johanna Sevonen: Hur utvecklar man företagets viktigaste resurs?

Hur kan man arbeta med kommunikation i ett företag där den överhängande majoriteten av de anställda inte har tillgång till dator i sitt dagliga arbete? Lägg då till en mediestorm, inget gemensamt företagsspråk och kontor över hela Norden. Då kan du börja förstå den utmaning som PostNord står mitt i.

Men det finns en kanal som når alla personer på företaget - cheferna. På Mynewsday fick vi lyssna till Johanna Sevonen från PostNord pratade om hur man med kommunikativt ledarskap kan förändra och påverka även stora företag.

Här är några saker vi tog med oss;

1. Företag måste investera i nyckelpersoner för att de ska vara mer kommunikativa, både externt och internt.
  2. Ha tålamod och ta initiativ. Ledningsgruppen själva kommer aldrig självmant komma och knacka på dörren och be om att spendera pengar på ledarskapsutbildning för alla.
  3. Sätt upp mätbara mål för att kunna visa på resultat.

Erik Modig: Agil kommunikation

Är du en person som tycker om att ha många bollar i luften? Fungerar du lite som spindeln i nätet på ditt arbete? Vi har alla sett de här klyschorna i jobbannonser och tänker generellt att det är en bra saker att ha många processer igång samtidigt. Fulla kalendrar innebär att vi är viktiga och effektiva. Men är det verkligen så?

På ett mycket pricksäkert sätt får Erik oss att tänka till och reflektera över hur vi på marknadsavdelningar arbetar. Vi styr vårt arbete utifrån olika personers scheman, och projekt blir liggande mellan olika stolar för att nästa person på tur redan är fullbokad de nästkommande veckorna. I stället för att utgå från aktiviteterna. Om alla resurser på ett företag skulle vara kopplade till ett projekt skulle vi slippa ställtider - och därför kunna skynda på processerna. Man kan kalla det många olika saker; agilt arbetssätt, scrum eller lean.

Den här tweeten från Anna sammanfattar publikens reaktioner på Eriks session på ett väldigt bra sätt.

Läs mer agilt arbetssätt här

# # #

I Umeå hade vi förmånen att också få lyssna till Jan Sjölund om digitalisering och framtidens medielandskap. Mer om detta kommer!

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se