Jobba smartare med bilder

Jobba smartare med bilder

Att det är viktigt att använda bilder i din kommunikation vet du redan. Men varför? Och hur kan du jobba med bilder på ett effektivt sätt?

Den största anledningen till att du ska lägga tid på att bygga upp en bildbank och använda bilder i allt det material du publicerar är så klart resultatet. Vi ser att nyheter, pressmeddelanden och blogginlägg med bilder generellt får över sextio procent bättre resultat när det kommer till visningar. Bilder drar in din läsare och när bilden jobbar tillsammans med en bra rubrik och ingress är det en oslagbar kombination.

Ofta får vi höra att det är svårt att arbeta med bilder. Det är inte så lätt att hitta bilder som passar till nyheten eller så har du helt enkelt inga bilder att välja mellan. Ett sätt att underlätta bildarbetet är att tänka visuellt när du sätter din rubrik och utgå från rubriken när du slutligen ska välja bild.

Ett exempel är vår bloggartikel “Kommunikatörens digitala verktygslåda” där rubriken dels tjänar sitt syfte att informera och väcka intresse och dels är en konkret rubrik som är lätt att visualisera - i form av en verktygslåda.

Bilder på Mynewsdesk

På Mynewsdesk finns det två sorters bilder du kan arbeta med; webbilder och högupplösta bilder. Webbilden är bilden som finns högst upp i din nyhet eller pressmeddelande. Den har till uppgift att göra dina läsare intresserade av vad du skriver om och dra in dem i materialet. De ska även illustrera vad det är du skriver om.

När du klickar dig in på en nyhet kommer det att finnas en grå yta bredvid bilden och vi har fått en del frågor om varför. Anledningen till denna gråa yta är att vi måste förminska bilden för att man ska se att det faktiskt finns text att läsa under den. När den förminskas bidrar den grå ytan till att bildblocket och texten linjerar. Utan den grå färgen bredvid bilden skulle det alltså inte bli rakt.

De högupplösta bilderna lägger du till under “Relaterat material”. Högupplösta bilder finns till för att journalisten ska kunna ladda ned den eller dem för att använda till sitt material. Tänk på att bilden ska vara just högupplöst och lämpa sig för att tryckas.

Var kan du hitta bilder?

En bild säger mer än tusen ord är en väl sliten klyscha, men det finns så mycket sanning i den att vi inte kan låta bli att använda den. Men här vill vi ändå lyfta ett varningens finger - en dålig bild säger ingenting alls och förvirrar istället för att väcka intresse.

Men hur får du tag på bra bilder? Fotografer kan vara väldigt dyra, likaså bildbankerna. Det vi rekommenderar är att använda Flickr och Google. Se till att ställa in rättigheterna på "Creative Commons Attribution License" på Flickr och på Google ställer du in att bilderna är "Free to use or share, even commercially". Dessa bilder får du använda i din kommunikation så länge du hänvisar till källan. Vi har fått mängder av bra bilder på det här sättet och tycker att de ofta slår bilderna du hittar i de dyrare bildbankerna.