Så skapar du innehåll som delas

Så skapar du innehåll som delas

Att se det innehåll man skapar delas vidare är innehållsmarknadsföringens finaste betyg. Här kommer våra tankar om hur du kan optimera ditt material för att delas i sociala medier.

Du kan göra en hel del med texten för att öka chansen till att din publik ska dela den vidare. Börja med att sätta en bra och informativ rubrik. Det kan kännas lockande att vara fyndig i rubriken men en informativ rubrik slår nästan alltid den fyndiga. Viktigt är också att du i texten erbjuder en lösning på ett problem. Var tydlig med problemformuleringen och erbjud en lösning som man kan ta itu med direkt.

Försök även att lätta upp texten med exempelvis listor. Den där långa texten på tretusen tecken kanske kan kortas ner om du punktar upp några av slutsatserna.

Funktionerna för att dela material

Vi vill göra det så lätt som möjligt för våra läsare att sprida vårt material. Du underlättar genom att ha knappar för att dela texten till de vanligaste sociala medierna. Se till att det är lätt att upptäcka dessa knapparna så din läsare slipper leta efter dem. En annan bra funktion är “click to tweet”. Med hjälp av den kan du länka vissa viktiga citat som man sedan lätt kan twittra ut genom att klicka på länken.

Tillsist är det – som vanligt – viktigt med bilder. Bilden drar in fler till att faktiskt läsa texten och på så sätt ökar även chansen till att den ska delas vidare. Kolla vår Facebooksida för att hitta våra bästa gratis bildkällor.

Checklista för att göra ditt material lättdelat

• Erbjud en lösning på ett problem
  • En tydlig och informativ rubrik
  • Listor eller annat som lättar upp texten
  • Lättillgängliga delningsknappar
  • Intresseväckande bild

Vill du veta mer om hur du skapar bra innehåll? Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du varje månad ta del av våra bästa resurser och tips. Prenumerera genom att gå in på get.mynewsdesk.com, scrolla ner på sidan och fyll i din e-postadress. Trevlig läsning!

Bild via Flickr: Jonathan McIntosh