SOS Barnbyar på besök

SOS Barnbyar på besök

Förra veckan hade vi på Mynewsdesk förmånen att få besök av Kristoffer Wihed, Strategic Partnership Manager, på SOS Barnbyar som berättade om deras viktiga arbete. Vi passade på att ställa några frågor till Kristoffer om SOS Barnbyars arbete.

Vilket är det främsta skälet till att fler företag borde skänka pengar till er i jul?

För att barn inte ska växa upp ensamma. Tillsammans med näringslivet och privatpersoner kan vi hålla ihop familjer. Många familjer tvingas splittras av fattigdom, orsakad av strukturella problem, klimatförändringar och konflikter. Och barnen – de redan mest utsatta – blir lämnade helt ensamma utan kärlek, trygghet och respekt. Barn som lämnas ensamma hamnar ofta i trafficking, kriminalitet, utsätts för övergrepp eller tvingas arbeta. Barn som annars hade kunnat växa upp till starka och självständiga vuxna hamnar istället i en spiral av utsatthet som är nästintill omöjlig att bryta. I år dubblas också alla våra gåvor av Akelius Foundation – så gåvan blir dubbel så mycket värd.

Vad för projekt går de insamlade pengarna till?

Pengarna ser till att barn i utsatthet får växa upp i en familj. Ett sätt vi gör det på är genom våra familjestärkande program, där vi förebygger att familjer splittras på grund av fattigdom och sjukdom. Målet är att hålla ihop familjer så att barn inte förlorar sina föräldrars omsorg. Exempel på insatser är psykosocialt stöd, utbildning, yrkesutbildning för föräldrar eller mikrolån för att starta upp en verksamhet som familjen kan försörja sig på. Arbetet syftar till att ge familjen bättre förutsättningar att ta hand om och försörja sina barn. Stödet skräddarsys utifrån varje familjs unika situation, och tas fram i samarbete med familjen. Många gånger gör små insatser stor skillnad för ett barns framtid.

Hur ser du på 2020, vart kommer ni att lägga ert fokus?

Under 2020, kommer vi som alltid att lägga fokus på att nå ännu fler barn i utsatthet. Vi vill se en framtid där alla barn får växa upp i trygghet, och det kräver metodiskt och hårt arbete. Och barn som idag lever i otrygghet kan inte vänta.

Tack till Kristoffer och SOS Barnbyar för det fantastiska arbete ni gör!

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se