Tips! Så arbetar du i ett nyhetsrum

Tips! Så arbetar du i ett nyhetsrum

Att arbeta i ett nyhetsrum ska vara enkelt. Här kommer vi gå igenom hur ett bra nyhetsrumsarbete kan se ut, hur processen kan byggas upp och utvecklas över tid. För att läsa hela vår guide och få fler tips - ladda ner vår guide.

Research

Att veta vad din publik är intresserad av och vilken kunskap ni besitter i företaget, där har ni en bra början. Varför ska ni bli ett eko av era konkurrenter? Hitta istället luckan som ingen tagit ägarskap på ännu och börja äga det ämnet.

Planera

När ni vet vad ni ska prata om är det dags att planera upp ert arbete, vi rekommenderar att använda en  publiceringskalender. Ett tips kan vara att lägga upp arbetet kvartalsvis och även fokusera på ett tema eller ämne för varje kvartal. En enkel sak du kan göra är att sammanställa allt material du producerat under kvartalet till en nedladdningsbar guide.

Producera

Här finns det tyvärr inga genvägar, men ett första tips är att inte skriva för långt. Har du mycket att säga? Varför inte dela upp blogginlägget i två, då har ni även material inför nästkommande vecka. Var dock tydlig med att du kommer skriva mer om ämnet i nästkommande inlägg.

Analysera

Till det viktigaste - analys och reflektion. Det viktigaste i uppföljningsarbetet är att ha fastställda mätpunkter och tydliggöra hur ni ska prestera mot var och en av dessa mätpunkter. En bra början kan vara att se till antal sidvisningar och tid de stannar i nyhetsrummet, svårare än så behöver det inte vara.

Repetera

Viktigt att upprepa processen och ett mål kan vara att göra något annorlunda varenda gång. Utmana din kreativitet och kom till oväntade insikter.

Nästa vecka tar vi upp vilka innehållstyper du kan arbeta med!