9 av 10 PR-aktörer vet inte hur man bearbetar och tolkar data på ett bra sätt

9 av 10 PR-aktörer vet inte hur man bearbetar och tolkar data på ett bra sätt

Sedan den digitala omställningen drunknar PR- och kommunikationsbranschen i data, men det saknas fortsatt kompetens för att tolka den på rätt sätt. Endast 1 av 10 PR-aktörer menar att de är tillräckligt datakunniga för att kunna skapa mening från data och identifiera när data används felaktigt eller för att vilseleda.

Idag släpper Mynewsdesk ytterligare data från undersökningen The Data Driven Mindset, där man kartlagt hur kommunikatörer, marknadsförare och företagsledare använder data i såväl det strategiska som operativa arbetet. Samma undersökning har tidigare visat att bara en av fem kan förklara vad artificial intelligence innebär.

- Man pratar mycket om att data är “den nya oljan eller valutan”, men att arbeta med data är inget självändamål. Datan blir värdefull först när vi använder den för att skapa affärskritiska insikter, men andelen kommunikatörer som anser sig ha tillräckliga kunskaper för att göra detta, är låg, säger Christopher Van Mossevelde, Global Content Manager på Mynewsdesk.

Av de som arbetar med marknadsföring uppger en av fem att de har tillräckligt hög kunskap för att skapa mening och insikter från data. Trots att kunskapen är högre hos marknadsförare jämfört med PR-aktörer, krävs även här utbildning och kompetensutveckling. Högst kunskap bland de tillfrågade finns hos företagsledare, där 25% uppger att de är duktiga på att tolka och bearbeta data.

En av fyra samarbetar med dataanalytiker

Trots att kompetensbristen är hög, är det ändå kommunikations- och marknadsavdelningen man i högst utsträckning (60%) förlitar sig på när det kommer till att samla in, mäta och analysera data. 49% uppger att de vänder sig till säljavdelningen och 25% uppger att de samarbetar med en dataanalytiker.

- Vi märker återkommande genom hela undersökningen att tillgång till data inte är ett problem. Utmaningen ligger snarare i att branschen behöver utbildas i hur man bearbetar och ifrågasätter data för att validera insikterna, avslutar Christopher.

Fler intressanta resultat:

• 42% uppger att de gjort investeringar i teknik för att kunna fatta beslut baserade på dataunderlag.
  • 54% menar att de inte har tid att arbeta med data för att fatta beslut och 41% att de inte har budget nog.
  • 49% av PR-aktörerna uppger att de passivt bevakar mätresultat och sällan justerar kampanjer och andra kommunikationsinsatser utifrån insikterna.

Hur duktig är du på att arbeta datadrivet med kommunikation? Gör testet för att se vilken nivå du ligger på!

För mer information, vänligen kontakta;
Sara Lindström, Global PR Manager på Mynewsdesk på sara.lindstrom@mynewsdesk.com eller +46 (0)76-288 56 15

Metod för undersökningen
Undersökningen genomfördes 2018 av Mantis Research på uppdrag av Mynewsdesk och Mention. Datainsamlingen skedde mellan oktober och november med totalt 1050 respondenter. 41% av respondenterna uppgav att de arbetar med PR och kommunikation, 39% med marknadsföring och 19% som VD, chef eller ägare av ett företag. Majoriteten av respondenterna arbetar i Sverige (54%) och resterande är utspridda i Europa och USA.

Definition av data literacy: Förmågan att skapa mening och utvinna insikter från data, vilket innebär att man är bekväm med att tolka datagrafik, analysera och kritisera visuell data och att man enkelt upptäcker när data används för att vilseleda.

Om Mynewsdesk
Mynewsdesk är Nordens ledande plattform för digital PR och kommunikation, med cirka 5000 kunder och 77 000 användare. Den molnbaserade tjänsten innefattar mediebevakning, nyhetsdistribution samt analysverktyg. Företaget grundades 2003 i Stockholm och har kontor i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. 2018 köpte Mynewsdesk Mention, som är en omvärldsbevakare för digitala och sociala medier. Mynewsdesk ägs sedan 2008 av den norska mediegruppen NHST Media Group AS.

DIGITAL COMMUNICATIONS & PR MADE EASY
Bevaka vad som sägs om ditt varumärke, skapa och publicera dina nyheter, engagera din publik och analysera dina resultat. Besök www.mynewsdesk.com för mer information.