Hear Us Out hjälper unga att ta plats i den mediala debatten

Hear Us Out hjälper unga att ta plats i den mediala debatten

Tidigare idag lanserade Mynewsdesk Hear Us Out, en satsning som syftar till att ge unga en starkare röst i samhällsdebatten.
– Vi vill använda vår teknik för att hjälpa ungdomar att nå ut och ta sig in i den mediala debatten, samt ge journalister och beslutsfattare en plats att hitta intressanta åsikter och texter av unga skribenter, säger Louise Barnekow, vd på Mynewsdesk.

Hear Us Out är en långsiktig CSR-satsning som startats och drivs av Mynewsdesk för att ge fler unga en röst i samhällsdebatten. Plattformen ger ungdomar en möjlighet att nå ut till journalister, medier och opinionsbildare. Samtidigt kan journalister hitta texter för återpublicering, eller skapa kontakt med ungdomar för att få deras röst och perspektiv på saker som händer i samhället. Plattformen är öppen och gratis att använda för ungdomar från 13 år och kräver ingen inloggning.
– Det är inte så att ungdomar saknar plattformar, vi vet att de är flitiga användare av sociala medier. Men vi ville skapa en plats där journalister och beslutsfattare kan möta dessa ungdomar och lyssna till deras åsikter, utan att det ska vara knutet till partipolitik eller ett ungdomsförbund, säger Louise Barnekow.

Satsningen Hear Us Out lanserades tidigare idag i samband med den digitala konferensen Framtidsarenan, där Louise Barnekow talade tillsammans med kultur- och demokratiminister Amanda Lind och talmannen Andreas Norlén.
– En grundtanke med demokrati är att alla i samhället ska ha möjlighet att vara med och tycka till om hur landet ska styras. Den mediala debatten är en spegling av den politiska agendan, men är också med och sätter den. Tyvärr speglar den alltid inte alla åldersgrupper, säger Louise Barnekow.

På uppdrag av Mynewsdesk har SIFO genomfört en undersökning om ungas åsikter som bekräftar denna bild. 8 av 10 (83 %) i åldersgruppen 19-29 anser att det är viktigt eller mycket viktigt att traditionell media redovisar unga åsikter, samtidigt som 7 av 10 i samma åldersgrupp anser att politikerna i mycket låg eller ganska låg utsträckning tar hänsyn till ungdomar och unga vuxna.

Alla i åldern 13-25 år kan publicera texter kostnadsfritt på plattformen Hear Us Out. Där går det att söka fram texter efter ämne och sökord, men även utifrån stad och län där skribenten bor. Att det finns ett behov för denna typ av plattform råder det ingen tvekan om.
– Redan före lansering har vi ett 80-tal ungdomar som skickat in texter till oss, och som skriver engagerat om flertalet viktiga ämnen, säger Anna Wemming, projektledare för Hear Us Out.

Om Hear Us Out
Hear Us Out är en plattform där vi ger ungdomar ett sätt att nå ut till Sveriges medier, journalister och opinionsbildare. Vår vision är att öka ungas deltagande i den mediala debatten för att på så sätt vara med och påverka i samhället. Alla under 25 år får publicera helt gratis på plattformen och man får skriva om precis vad man själv vill. Information och texter finns på www.hear-us-out.se

Mynewsdesk är Nordens ledande plattform för digital PR och kommunikation, med ungefär 5000 kunder och 77 000 användare. Den molnbaserade tjänsten innefattar mediebevakning, nyhetsdistribution samt analysverktyg. Företaget grundades 2003 i Stockholm och ägs sedan 2008 av den norska mediegruppen NHST Media Group AS.

Besök www.mynewsdesk.com för mer information.