Ny söktjänst från Newsdesk

Newsdesk har lanserat en ny söktjänst som gör det enklare och effektivare för journalister att söka efter, bevaka och prenumerera på pressinformation och företagsnyheter från företag och organisationer. - Arbetet med det nya systemet har pågått i flera månader och är ett direkt resultat av de tips vi fick från alla de tusentals journalister som deltog i vår medlems-undersökning i maj tidigare i år, säger Kristofer Björkman, marknadsansvarig på Newsdesk. Det nya systemet ger journalister som är medlemmar på Newsdesk: - Nytt effektivare söksystem - Nytt smartare bevaknings- och prenumerationssystem - Relaterad information - Alla sökresultat levererat som RSS - Nytt reserach-system för fler källor och mer information Newsdesks söksystem har utvecklats för att våra medlemmar alltid ska få exakt den information som de är intresserad av. Med Newsdesks nya söksystem så kan de använda en kombination av följande kriterier: - Fritextsökning - Ämnen - Regioner - Datum Med denna kombination av sökkriterier kan de söka efter såväl företagsnyheter och pressmeddelanden som evenemang, bilder, dokument och kontaktpersoner. Fritextsökningen använder sig av samma logik som Google. Det nya systemet har också förenklat och effektiviserat journalisternas möjligheter att bevaka och prenumerera på pressinformation och företagsnyheter. De kan båda spara en sökning som en bevakning eller skapa en bevakning direkt. De ställer själva in exakt på vilket sätt och när du vill få informationen skickad till sig. Alla bevakningar samlas i en översikt, där de enkelt kan ändra, pausa eller ta bort dem. Detsamma gäller prenumerationer av information direkt från källan. Newsdesk har även förstärkt redaktionen med ytterligare en researcher samt ett researchsystem. Researchern heter Maria Hendersen. Hon kommer närmast från Dagens Medicin. Maria kommer framförallt att jobba med att identifiera och ansluta nya källor. Idag förmedlar redaktionen ca 200 nyheter varje dag utifrån ca 3000 källor. Vår målsättning är att öka såväl källor som antalet nyheter till det dubbla inom ett halvår med bibehållen kvalitet. Av vår senaste undersökning så framgick det också att många av våra medlemmar ville få informationen som RSS. I det ny systemet kan journalisterna få alla resultat av deras sökningar levererat i RSS format (ett nyhetsformat baserat på språket XML). När journalister söker efter information på Newsdesk så kommer en relaterad information visas i anslutning till sökresultat. Denna information har har en mer eller mindre stark koppling (relation)till den information journalisterna sökt efter. Och kommer på så vis leverera ett visst mervärde. Den relaterade informationen är ytterligare ett smart sätt för informatörer att presentera sin information för intresserade journalister. För mer information besök www.newsdesk.se Kontakta: Kristofer Björkman (kristofer@newsdesk.se, 070-775 89 92) Om Newsdesk Newsdesk är Sveriges största sökmotor för pressinformation och företagsnyheter. Som snabbare, effektivare och med större precision än någon annan kanal förmedlar företagsnyheter till media. Här förmedlas dagligen nyheter från 3.000 svenska företag till över 5.000 journalister som representerar alla ledande redaktioner i Sverige