Elsa Beskow uppmärksammas med minnesmedalj

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2013 08:45 CEST

I år är det 60 år sedan den folkkära barnboksförfattarinnan Elsa Beskow avled. Händelsen uppmärksammas med en Elsa Beskow minnesmedalj, som tillverkats i samarbete mellan Mynthuset Sverige och Elsa Beskows familj. Medaljen är designad av den erkända italienska skulptören Orietta Rossi.

”Medaljkonstnären har lyckats skapa en egen vision av min farmors sagor genom ett fascinerande kollage av hennes litterära gestalter på baksidan. Medaljen är förhållandevis stor, men det är ändå överraskande att så mycket fått plats på ett så litet utrymme. Medaljen är ett fint litet konstverk i sin egen rätt", konstaterar Dag Beskow.

Motiven på baksidan av collaget är hämtade från kända Beskow-böcker som Puttes äventyr i blåbärsskogen (1901), Olles skidfärd (1907) samt Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin (1918). Framsidan av medaljen är försedd med ett porträtt av författarinnan själv.

”Det är både glädjande och hedrande att få vara med och uppmärksamma en av Sveriges främsta konstnärer. Elsa Beskows böcker är riktiga klassiker i ordets rätta bemärkelse", konstaterar Ole Bjørn Fausa från Mynthuset Sverige.

Elsa Beskow-jubileumsmedaljen är hela 88,7 millimeter i diameter och väger 400 gram. Medaljen är tillverkad i brons och är förgylld med 24 karat guld. Medaljen präglas i en upplaga på maximalt 1 000 exemplar och varje medalj har ett eget serienummer.

Mera om Mynthuset: www.mynthuset.se

Mera om Elsa Beskow: http://elsabeskow.se

Mera om medaljkonstnären Orietta Rossi: www.oriettarossi.it/bio_Inglese.html

AB Mynthuset Sverige marknadsför, säljer och distribuerar samlarmynt och medaljer på den svenska marknaden.