H.C. Andersens mest kända sagor förevigade på medaljer

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2012 08:56 CEST

H.C. Andersens mest kända och populära sagor har präglats på fem guldbelagda medaljer. Det är den kända italienska medaljkonstnären Orietta Rossi som har tolkat Andersens sagor och i samarbete med Mynthuset Sverige förevigat dem i medaljform.

Medaljerna är präglade av "Den Kongelige Mønt" i Danmark.

− Det er glädjande att se hur någon kunnat skapa så vackra medaljmotiv av H.C. Andersens sagor. Orietta Rossi är en av de absolut främsta inom sitt område och hon har lyckats komprimera Andersens berättelser och ända få fram centrala och fina detaljer på medaljerna, berättar Svend Aavitsland från Mynthuset Sverige.

På medaljerna har Rossi återskapat Den fula ankungen, Den lilla sjöjungfrun, Snödrottningen, Näktergalen och Skuggan.

− Varje medalj har genomgått en mycket noggrann präglingsprocess på Den Kongelige Mønt, så att alla små detaljer skall komma till sin rätt. Ett speciellt verktyg användes för att säkra kvaliteten på medaljmotiven, berättar Svend Aavitsland.

Specifikationer

Metall: 85Cu15Zn belagd med 24 karat guld

Präglingskvalitet: Bu

Diameter: 36 mm

Vikt: 27 g

Präglad av: Den Kongelige Mønt

Obverse: Den grimme Ælling (Den fula ankungen)

Reverse: Porträtt av H.C. Andersen omgiven av hans berömda pappersklipp

Konstnär: Orietta Rossi

Läs mera om konstnären Orietta Rossi på: http://www.oriettarossi.it/bio_Inglese.html

AB Mynthuset Sverige marknadsför, säljer och distribuerar samlarmynt och medaljer på den svenska marknaden.