Internationellt affärspris till nordisk myntkoncern!

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2012 11:24 CEST

Myntföretaget The Samlerhuset Group, som i Sverige representeras av Mynthuset Sverige, har vunnit ett eftertraktat internationellt affärspris för den europeiska utställningsturnén The 1933 Double Eagle tour.

Samlerhuset Group tilldelas the Bronze Stevie® Award, ett Stevie® pris i brons, i kategorin Communications or PR Campaign/Program of the year – Reputation/Brand management.Stevie-priset i guld gick till kommunikationsbyrån Good Relations.

Det var i mars 2012 som det legendariska amerikanska guldmyntet double eagle från 1933 turnerade genom sju europeiska huvudstäder med start i London och slutpunkt i Helsingfors. Utställningsturnén arrangerades i samarbete med USAs nationalmuseum, The Smithsonian Institution.

”Vi fick enorm respons för turnén i media runtom i Europa och i USA och utställningarna hade flera tusen besökare. Det här visar hur fina resultat som kan uppnås genom ett innovativt internationellt samarbete mellan affärslivet och den kulturella sektorn”, berättar myntkurator Karen Lee från USAs nationalmuseum.

Det internationella Stevie® Award delas varje år ut till framstående företag av alla kategorier och storlekar. I årets upplaga deltog 3 200 bidrag från över 50 länder. De vinnande bidragen valdes ut av över 300 internationella företagsledare runtom i världen. Bland tidigare domare märks bland andra den amerikanska företagsledaren Donald Trump.

”Som myntentusiast är det helt fantastiskt att få det här internationella affärspriset. Det är inte varje dag som någon inom myntbranschen premieras som en av världens främsta inom PR. Det här gör riktigt gott för hela branschen och jag hoppas att det nu är flera som får upp ögonen för den fascinerande värld som myntsamlandet erbjuder”, berättar Mynthuset Sveriges landschef Svend Aavitsland.

Läs mera om pristagarna här: www.StevieAwards.com/IBA.

För mera information om Mynthuset Sverige, The Samlerhuset Group och The Stevie Award, vänligen kontakta Mynthusets pressavdelning, tel: +358 9 4770 2163, eller e-post: press@mynthuset.se

Om Mynthuset Sverige och Samlerhuset Group

Mynthuset Sverige marknadsför, säljer och distribuerar samlarmynt och – medaljer till den svenska marknaden. Mynthuset Sverige ingår i Samlerhuset Group med verksamhet i 14 europeiska länder samt i Kina. Samlerhuset Group har cirka 400 anställda och en omsättning på 160 miljoner euro (2011).

The Stevie® Awards

Stevie Awards are conferred in four programs: The International Business Awards, The American Business Awards, the Stevie Awards for Women in Business, and the Stevie Awards for Sales & Customer Service.  Honoring organizations of all types and sizes and the people behind them, the Stevies recognize outstanding performances in the workplace worldwide.  Learn more about The Stevie Awards at www.StevieAwards.com.

AB Mynthuset Sverige marknadsför, säljer och distribuerar samlarmynt och medaljer på den svenska marknaden.