Mynthuset Sverige fyller 20 år

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2017 12:15 CET

I år fyller Mynthuset Sverige 20 år

Mynthuset Sverige ingår i Samlerhuset-koncernen som är ett av Europas största mynt och frimärkshus med säte i Almere i Holland. Sverige var den första marknaden utanför Norge som Samlerhuset etablerade sig i år 1997.

”Det är redan 20 år sedan Mynthuset Sverige grundades och ända sedan vi startade har vi haft en klar vision om att vi vill erbjuda vår service till alla med intresse i mynt, medaljer, myntsamlande och historia”, konstaterar Mynthuset Sveriges grundare och ägare, Ole Bjørn Fausa.

Det började i Oslo

Till en början styrdes verksamheten från huvudkontoret i Oslo, men år 2003 öppnades ett lokalt kontor i Malmö. Sedan 2009 styrs verksamheten ifrån Köpenhamn, Danmark. Förutom i Norge, Danmark och Finland har Samlerhuset-koncernen även elva kontor runtom i Europa. I Samlerhuset-koncernen ingår World Money Fair som årligen hålls i Berlin samt Myntverket i Norge, som förutom bruksmynt även tillverkar Nobelmedaljerna.

Mynthuset Sverige stöder Farimined – certifierade gruvor

År 2015 initierade Samlerhuset ett samarbete med ARM/ Fairmined, för att sätta fokus på arbetsförhållandena i småskaliga gruvor och den miljöbelastning de förorsakar. Samarbetet med Fairmined och det norska Nobelinstitutet ledde till att Nobels fredsprismedalj år 2015 präglades i rättvisemärkt guld för första gången någonsin.

Gruvarbetare utanför en fairmined - certifierad guldgruva i Colombia.  FOTO: Samlerhuset

Många samarbetspartners

Samlerhuset-koncernen samarbetar med Det Kungliga Brittiska Myntverket, Det Norska Myntverket och mer än 20 andra myntverk och nationalbanker samt med organisationer som FIFA och Internationella Olympiska kommittén och är grundare av bland annat välgörenhetsorganisationen ”Donate to an Athlete”.

Öka allmänhetens kunskap

Genom att vara delaktig i flera myntutställningar och numismatiska händelser i hela Europa vill Samlerhuset öka allmänhetens kunskap om mynt och medaljer och år 2008 – 2010 turnerade världens största guldmynt (vid den tiden) i 10 olika europeiska länder. Den 100 kg tunga myntet i 99,999 % rent guld skapade ett stort intresse bland allmänheten där det visades.Det senaste myntet som vi hade till utställning var världens dyraste mynt, Flowing Hair Silver Dollar (1794)som under 2016 gjorde ett turné-stopp i Stockholm och fortsatte till 7 andra europeiska länder.

Flowing Hair Silver Dollar under Sverige turnén. FOTO: Mynthuset Sverige

20 år i branschen

Jubileet kommer att firas med lansering av nya produkter och fina erbjudanden under hela året.

”Vi vill tacka alla som delar vår passion för historia genom mynt och medaljer och man blir inte 20 år i branschen utan våra kunder” säger Mynthuset Sveriges grundare och ägare, Ole Bjørn Fausa

AB Mynthuset Sverige marknadsför, säljer och distribuerar samlarmynt och medaljer på den svenska marknaden. Mynthuset Sverige ingår i den privatägda Samlerhuset-koncernen som är verksam i 14 europeiska länder med drygt 350 anställda. Koncernens omsättning uppgick till 118 miljoner euro år 2015.