Nobelmedalj-tillverkaren tillbaka i helnorsk ägo

Pressmeddelande   •  Okt 21, 2015 09:30 CEST

Det norska Myntverket på Kongsberg blir helnorskt igen efter drygt 13 år med delvis utländskt ägarskap.

Det är norska Samlerhuset-koncernen, där även Mynthuset Sverige ingår, som övertar ägarskapet efter en tids förhandlingar.

Privatägda Samlerhuset ägde tidigare 50 % av det norska Myntverket medan det statliga finska Myntverket ägde den andra halvan. Efter köpet äger Samlerhuset nu 100 % av aktierna i den traditionsrika verksamheten. Med köpet följer flera kulturhistoriskt värdefulla byggnader i Kongsberg, som ligger åtta mil norr om Oslo.

-Vi är väldigt glada över att det norska Myntverket nu är tillbaka i helnorsk ägo. Myntverket representerar en 330 år lång kulturtradition i Norge och vi tycker det är viktigt att bevara den traditionen i landet, berättaren grundaren och en av ägarna till Samlerhuset, Ole Bjørn Fausa.

Enligt Fausa är det norska Myntverket något av en framgångssaga, eftersom det klarat av att överleva trots stenhård internationell konkurrens. I Sverige lades Myntverkets verksamhet ned redan för flera år sedan och det danska Myntverket har nyligen gått samma öde till mötes.

-Vi var naturligtvis rädda för att detsamma skulle ske här i Norge och är därför glada över att på det här sättet kunna bevara ett livskraftigt Myntverk på norsk mark och i norska händer, säger Fausa.

Det norska Myntverket är ett av få privatägda Myntverk i världen som producerar offentliga bruksmynt. Under de senaste åren har Myntverket på Kongsberg producerat mynt för åtta olika länder och exportandelen är totalt över 70 %.

-Myntverket är också uppdragsgivare åt ett flertal lokala konstnärer och gravörer som antagligen fått svårt att klara sig utan Myntverket som uppdragsgivare, säger Fausa.

Det norska Myntverket grundades 1686 som Den Kongelige Mynt och är idag landets näst äldsta företag. År 2003 sålde Norges bank Myntverket till Samlerhuset AS och det statliga finska Myntverket och kort därefter bytte företaget namn till det norska Myntverket.

Myntverket präglar alla norska bruksmynt och har även en lång tradition som medaljproducent. En av världens mest kända medaljer, Nobels fredsprismedalj, präglas av det norska Myntverket.

www.mynthuset.se

www.samlerhuset.com