Nobels fredspris – en dubbelseger för Colombia

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2016 11:06 CET

Idag präglas fredsprismedaljen på Det Norska Myntverket i Kongsberg. Årets Nobels fredsprismedalj, som tilldelas Colombias president Juan Manuel Santos i Oslo den 10 december, präglas i guld som kommer från två småskaliga, Fairmined-certifierade gruvor i Colombia.

Fredspriset innebär därmed en dubbelseger för Colombia, eftersom användandet av rättvist, Fairmined-certifierat guld i Nobelmedaljen har ett stort symbolvärde för gruvarbetarna och hela fredsprocessen i landet.

Den colombianska småskaliga gruvsektorn kännetecknas av omfattande problem. Illegala, beväpnade grupper har länge använt sig av den här sektorn för att tvätta pengar och finansiera sin verksamhet. Nu står landet inför en återuppbyggnadsprocess där ansvarsfull och rättvis småskalig gruvverksamhet kommer att spela en central roll”, säger Kenneth Porter från organisationen Alliance for Responsible Mining.

En av de certifierade gruvorna ligger i La Llanada i Narino, ett av de områden som drabbats hårdast av det utdragna inbördeskriget.

Det ligger en väldigt stark symbolik i det faktum att en del av guldet i årets fredsprismedalj kommer från just det här området”, förklarar Kenneth Porter.

Initiativet till att prägla fredsprismedaljen i Fairmined-certifierat guld kommer från Det Norska Myntverket och Samlerhuset-koncernen, där även Mynthuset Sverige ingår. Ifjol präglades den första fredsprismedaljen i rättvist guld och i år är det alltså andra gången så sker. Tanken är att sätta fokus på de svåra arbetsförhållanden som ofta råder i småskaliga gruvor och den miljöbelastning de förorsakar.

Det är väldigt viktigt att uppmärksamma den här frågan. De aktörer som använder sig av guld i sina produkter bör inse vilka enorma utmaningar som finns och agera för att förbättra situationen. Vi har alla ett ansvar på den punkten”säger Mynthuset Sveriges landschef Mia Mäkelä.

Guldutvinning är en viktig inkomstkälla i många fattiga samhällen i Latinamerika, Afrika och Sydostasien. 85-90 % av allt nyutvunnet guld kommer från storskalig gruvverksamhet som övervakas av nationella och internationella normer och regler. De resterande 10-15 % kommer från småskaliga, ofta illegala gruvor, som sysselsätter över 10 miljoner människor, eller cirka 90 % av alla gruvarbetare i världen. Det är i dessa småskaliga gruvor som de största utmaningarna finns.

Den småskaliga gruvdriften sker ofta för hand. Gruvarbetarna gräver och vaskar fram guldet i en process som involverar kvicksilver, som är farligt både för arbetarna själva och för omgivningen”, konstaterar Kenneth Porter.

Organisationen Alliance for Responsible Mining hjälper de småskaliga gruvorna att uppnå så kallad Fairmined-certifiering, som innebär strikta krav på arbetsförhållanden och miljöhantering. Certifieringen innebär att producenter inom småskalig gruvdrift får ett rättvist pris för sitt guld samt ytterligare medel för att investera i sin verksamhet och diverse samhällsprojekt. Det gagnar såväl arbetsplatsen som gruvarbetarna själva och samhället runtomkring.

”Vi är väldigt glada över att årets Nobels fredsprismedalj präglas i Fairmined-certifierat guld. Det är ett erkännande för det hårda och ansvarsfulla arbete vi utför för att försörja våra familjer och utveckla våra kommuner. Vi riskerar livhanken varje dag inne i gruvorna, samtidigt som det är en utmaning att leva i ett konfliktdrabbat land. Vi, gruvarbetarna, längtar efter fred”, säger Harbi Guerrero, småskalig gruvarbetare från La Llanada.

Nobels fredsprismedalj har präglats av Det Norska Myntverket på uppdrag av den Norska Nobelkommittén ända sedan 1901. Den här korta dokumentärfilmen från 2015 ger en liten inblick i produktionsprocessen: https://www.youtube.com/watch?v=_GbdWGv0e2o

Filmen samt de bifogade bilderna kan användas, delas och visas fritt med hänvisning till Mynthuset Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta Mynthusets ägare och grundare Ole Bjørn Fausa, ole.bjorn.fausa@samlerhuset.no, Tel. +47 908 56 991, eller press(at)mynthuset.se, Tel. +358 9 4770 2163

www.mynthuset.se

www.fairmined.org

www.myntverket.no

www.samlerhuset.com

AB Mynthuset Sverige marknadsför och säljer samlarmynt, medaljer och smycken i Sverige. Mynthuset Sverige ingår i den privatägda Samlerhuset-koncernen som är verksam i 14 europeiska länder med drygt 350 anställda. Koncernens omsättning uppgick till 118 miljoner euro år 2015.