Unikt dollarmynt visas på Myntkabinettet

Pressmeddelande   •  Feb 23, 2016 11:20 CET

The Flowing Hair Silver Dollar från 1794 är det första dollarmyntet som präglades i USA. Det unika myntet är nu på visningsturné i Europa och under två dagar finns det att se på Myntkabinettet i Stockholm, den 29 februari och 1 mars.

Välkommen på pressvisning måndag 29 februari kl 10.00

Plats: Kungl. Myntkabinettet – Sveriges Ekonomiska museum, Slottsbacken 6

Föranmälan till: Åsa Hallemar, asa.hallemar@myntkabinettet.se 08-5195 5307

Flowing Hair-silverdollarn från 1794 visas tillsammans med ett ursprungligt exemplar av den amerikanska självständighetsförklaringen från 1776. Dessutom visas ett urval av andra tidiga dollarmynt. Utställningen är på turné i Europa och arrangeras här på Myntkabinettet i samarbete med Mynthuset Sverige.

Flowing Hair-myntet är det finaste kända – och troligen det allra första exemplaret av de 1758 mynt som tillverkades på samma dag år 1794. Myntet är i privat ägo och det dyraste som någonsin sålts.

Läs mer: www.flowinghair1794.se

Myntkabinettet har fri entré för alla besökare! Utställningen "Flowing Hair Silver Dollar" visas endast 29 februari, kl 11-17 och 1 mars kl 11-18.

Foto: Stack´s Bowers Galleries

Presskontakt: Åsa Hallemar, informatör, Kungl. Myntkabinettet, asa.hallemar@myntkabinettet.se 08-5195 5307

Kungl. Myntkabinettet är Sveriges Ekonomiska museum och ligger på Slottsbacken i Gamla stan. Här finns mynt, sedlar och andra föremål som berättar om Sveriges och världens ekonomiska historia. En plats där man kan lära sig mer om pengars betydelse genom tiderna.