Världens dyraste mynt samt USA:s självständighetsdeklaration ställs ut i Kungliga Myntkabinettet

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 12:25 CET

Två amerikanska nationalskatter, en Flowing Hair-dollar från 1794 samt ett ursprungligt exemplar av den amerikanska självständighetsförklaringen från 1776 visas på Myntkabinettet i Stockholm den 29 februari och 1 mars.

Flowing Hair-silverdollarn från 1794 är det första dollarmyntet som präglades i USA och för tillfället världens dyraste mynt. Det såldes år 2013 för hisnande 10 016 875 dollar på auktion i New York.

Den amerikanska självständighetsförklaringen är i sin tur en av de mest betydande symbolerna för demokrati och mänskliga rättigheter.

-Det är oerhört spännande att för första gången någonsin kunna ställa ut de här amerikanska nationalskatterna i Sverige. Flowing Hair-dollarmyntet från 1794 är ett av de mest betydelsefulla mynten i USA:s historia, eftersom det symboliserar början på vad som senare skulle bli en av världens mäktigaste valutor. Den amerikanska självständighetsdeklarationen är i sin tur en så central symbol för demokrati, att det känns närmast overkligt att se ett av de ursprungliga exemplaren, säger Mynthuset Sveriges grundare och ägare Ole Bjørn Fausa.

Den 240 år gamla originalkopian av USA:s självständighetsförklaring, som nu visas på Myntkabinettet, printades i Boston i juli 1776. Flowing Hair-myntet är i sin tur det finaste kända – och eventuellt det allra första - exemplaret av alla de 1758 st. silverdollar som präglades i Philadelphia år 1794.

-Vi hoppas att så många som möjligt besöker Myntkabinettet för att ta del av historierna kring de här väldigt speciella föremålen. Jag är övertygad om att detta fascinerar många - stora som små, säger chefen för Myntkabinettet Eva Ramberg.

Flowing Hair-utställningen turnerar i Europa med stopp i Prag, Warszawa, Tallinn, Helsingfors, Stockholm, Oslo, Dublin och London. Utställningen i Stockholm arrangeras av Mynthuset Sverige i samarbete med Kungliga Myntkabinettet.

Bifogade bilder får användas fritt. Fotograf/källa: Fredrik Persson/Mynthuset Sverige samt Stack´s Bowers Galleries.

Läs mera: www.flowinghair1794.se

Myntet och självständighetsdeklarationen har lånats ut av amerikanerna Bruce Morelan och Brian Hendelson.

För ytterligare information, vänligen kontakta Mynthusets pressavdelning, tel: +358 9 4770 2163, eller e-post: press@mynthuset.se