Myrorna ökar försäljningen – och öppnar två nya butiker

Butiksdöd och köpskam, två parallella trender som skakar detaljhandeln. Men landets ledande second hand-kedja, Myrorna vågar ändå satsa på nya butiker, och under hösten öppnar man i Örebro och Helsingborg. Allt för ge ännu fler möjlighet att handla second hand, och möta en ökad efterfrågan på hållbara prylar och kläder. En efterfrågan som märks, i ryggen har Myrorna försäljningssiffror som pekar uppåt.

Svenskarna ser över sina konsumtionsvanor, och det märks i statistiken. Första halvåret 2019 minskade den totala klädförsäljningen med 2,1 procent, enligt Svensk Handel Stil. De sifforna handlar dock om nyproducerade kläder. För second hand-aktörerna ser det annorlunda ut:

– Allt fler svenskar säger sig vilja handla mer second hand, och dessutom visar färska undersökningar att de också gör det. Det är glädjande för oss på Myrorna, som brinner för att ställa om samhället – från linjärt till cirkulärt. När folk börjar ifrågasätta sina konsumtionsvanor, och ord som ”köpskam” smyger sig in, blir vi kundens goda samvete. Medan den traditionella handeln backar, går vi framåt. Vi sålde mer första halvåret i år, än vi gjorde under samma period ifjol, och den trenden håller i sig! säger Caroline Andermatt, VD, Myrorna.

Myrorna samlar årligen in 7000 ton textilier och 6 800 ton prylar. Förutom att se till att dessa gåvor återanvänds, så arbetar Myrorna fokuserat med social hållbarhet. Allt överskott från försäljningen går till Frälsningsarméns sociala verksamhet. Pengarna används till exempel till behandlingshem för missbrukare, skyddade boenden för kvinnor utsatta för trafficking, sommarkollo för barn eller frukost, värme, dusch och rena kläder till en hemlös. Dessutom är det många hundra personer som årligen gör sin arbetspraktik på Myrorna.

– När vi öppnar nya butiker vet vi att vi hjälper fler att fatta hållbara beslut. Varje litet beslut räknas. Att köpa ett kilo använd textil, istället för nyproducerad, sparar motsvarande 95 kilometer bilkörning och 8100 liter rent sötvatten, till exempel! I och med vår satsning hoppas vi att vi lockar ännu fler helsingborgare och örebroare att välja klimatsnällt och hållbart, säger Caroline Andermatt, VD, Myrorna.

Om butiken i Helsingborg

Öppnar den 25 september

Adress: Kullagatan 29
Om butiken: En 363 kvadratmeter stor butik, där allt från inredning till kläder säljs. För helsingborgarna lär Myrornas öppning bli ett välkommet tillskott, den hållbara handeln har senaste åren ökat. Myrornas Helsingborgsbutik kommer att ha något av en boutique-känsla, med handplockade guldkorn och unika fynd. I butiken finns också insamling, för den som vill skänka.

Om butiken i Örebro

Öppnar den 24 oktober

Adress: Drottninggatan 36
Övrigt: Myrorna satsar på att öppna en trendsäker second hand-butik där streetmode och design tar stor plats. Butikens 194 kvadratmeter fylls med allt från inredning till kläder. I butiken finns också insamling, för den som vill skänka till Myrorna.

Myrornas uppdrag är att genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle. Vi är Sveriges viktigaste butikskedja för second hand-varor och en av de största insamlingsaktörerna i vårt land. Vi har stora produktionsenheter på flera ställen i landet och 33 butiker. Vi har ca 450-talet anställda och sysselsätter ungefär 2500 personer per år genom praktikplatser eller arbetsträning.