Gå direkt till innehåll
Myrornas webbshop står stark i krisen - växlar upp samarbete med Tradera med Göteborgssatsning

Pressmeddelande -

Myrornas första verksamhetsår med e-handel på Tradera överträffade alla förväntningar, och under coronakrisen har den stadigt ökat. Följden blir att Myrorna nu väljer att utöka sin satsning genom att koppla på produktionsanläggningen i Tagene i Göteborg med start i maj.

Det har gått ganska precis ett och ett halvt år sedan Myrorna öppnade sin webbshop på Tradera. Syftet var att göra delar av Myrornas utbud tillgängligt för alla i Sverige, och på så vis inspirera fler att handla hållbart. Genom att samarbeta med Tradera hålls onödiga kostnader nere, som dyra webblösningar och marknadsföring, vilket betyder att mer av Myrornas överskott kan komma till nytta i Frälsningsarméns sociala hjälpverksamhet. Utbudet i webbshopen är valt med omsorg.

– I vår butik på Tradera säljer vi de där riktigt unika sakerna som vi vet att många över hela Sverige letar efter. Det kan vara allt från en fin retrokappa, en designerlampa, eller en unik muminkopp, Men också unika vardagsprylar såklart, berättar Åsa Blomberg, Marknads- och kommunikationschef på Myrorna.

Nu utökar Myrorna alltså sin satsning på e-handel genom att koppla på sitt anläggning i Göteborg. Här sorteras dagligen ungefär 15 ton textil, kläder, prylar och möbler för distribution till butiker i västra och södra Sverige. Nu lägger man till Tradera-butiken i leveransplanen. All hantering sköts på plats i Tagene; sortimentet till butiken väljs noga ut enligt vissa kriterier, fotograferas, publiceras och skickas efter avslutad auktion. Målsättningen med att ha flera ställen för produktion till Traderabutiken är att uppdatera butiken ofta för att hålla uppe relevansen och nyfikenheten hos besökarna.

Än så länge levereras varorna som köps i webbshopen med post eller hämtas i butiken på Kolargatan i Stockholm. På sikt ser man över möjligheter med ännu fler utlämningsställen. På Tradera ser man fram emot att stärka samarbetet.

– Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och Myrorna är Sveriges största butikskedja för second hand. Med Myrornas utbud hos oss ger vi kunden ett ännu bredare och bättre sortiment av second hand. Förhoppningsvis lockar det ännu fler till Tradera, där den stora vinnaren är miljön, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.

Om Tradera:

Tradera är Sveriges största cirkulära marknad och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.

Om Myrorna

Myrornas uppdrag är att genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle. Vi är Sveriges viktigaste butikskedja för second hand-varor och en av de största insamlingsaktörerna i vårt land. Vi har stora produktionsenheter på flera ställen i landet och 33 butiker. Vi har ca 450-talet anställda och sysselsätter ungefär 2500 personer per år genom praktikplatser eller arbetsträning.

Läs mer på myrorna.se.

Myrorna – en av Sveriges största butikskedjor för second hand

Myrornas uppdrag består i huvudsak av tre delar: vi ska spara på miljön genom att öka återanvändningen i Sverige, vi ska erbjuda arbetspraktik till människor som står långt från arbetsmarknaden och vi ska skapa ett stabilt ekonomiskt överskott som går till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige. Vi har produktionsenheter på flera ställen i landet och ett 30-tal butiker, från norr till söder.

Allt som säljs i våra butiker är gåvor som privatpersoner och företag lämnat i våra butiker, i klädboxar, på återvinningscentraler eller som hämtats av någon av våra egna lastbilar. Myrorna ägs av Frälsningsarmén.

Myrorna
Tegelbruksvägen 47