​Hur kan en engagerad 16-åring väcka så mycket ilska?

​Hur kan en engagerad 16-åring väcka så mycket ilska?

Greta Thunberg måste besitta någon sorts rekord i snabbhet att bli en av Sveriges mest kända personligheter, både inom Sverige och utomlands. Tyvärr har hon lika snabbt blivit en av de mest omdebatterade. Och debatten kring Greta som person är den mest uppenbara baksidan av hennes engagemang. Den senaste veckan har situationen exploderat och gått från osmakligt till fullständigt oacceptabel.

Att Greta är passionerat engagerad i miljöfrågorna råder det inget tvivel om. Att hon dessutom är mer påläst än de flesta av oss behöver heller inte diskuteras. Hon vet vad hon säger, vem hon citerar och varför. Hon vet att hon snabbt fått många som lyssnar och tycks se detta som en sporre att lägga i ytterligare en växel och debattera mer, högre och med större räckvidd. Vilket är precis det debatt handlar om. Att presentera sin syn på en fråga, backa upp den med källor och sedan helt enkelt prata tillräckligt högt och länge för att så många som möjligt ska höra.

Sen kanske jag, du eller andra inte håller med om det hon säger. Det är upp till oss. Och vår roll i debatten är då att presentera motfakta, citera våra egna källor och redovisa varför vi har en annan åsikt. Det är motdebattörens självklara roll.

Vad som däremot inte hör hemma i debatten är åsikter, synpunkter och allmänna tillrop om Greta som person. Utan någon som helst koppling till själva sakfrågan. Det hör inte hemma i en sund debatt, och särskilt inte när det handlar om en 16-åring som hittat ett intresse hen brinner extra mycket för.

Att ett antal troll tar det som huvudspår i sin motdebatt kanske inte längre förvånar någon. Men att så många professionella debattörer, ledarskribenter, politiker och andra offentliga röster gör personpåhopp på en debattmotståndare är inte bara dålig debatteknik. Det är också allmänt osmart, otrevligt och riktigt osmakligt. När vuxna människor ägnar sig åt personangrepp på en 16-åring har det gått långt över gränsen. När det är personer i offentlighetens ljus som gör det har vi nått vägs ände.

För att vara på gränsen till övertydlig: debatten kring Greta gläder mig oerhört. Miljöfrågan är i allra högsta grad både aktuell och viktig. Att få in en engagerade ungdomsröst i den debatten kan aldrig vara fel, oavsett om man håller med eller inte. Debatten om Greta är dock minst sagt förkastlig.

Hat, hot och dålig ton på nätet har nog aldrig varit så tydligt som i exemplet Greta. Det är både sorgligt, oroväckande och oacceptabelt. Skärpning!