Så enkelt kan någon beställa ett falskt pass med ditt personnummer

Så enkelt kan någon beställa ett falskt pass med ditt personnummer

Det behövs bara en falsk id-handling för att kapa någon. Inte så bara, kanske du tänker nu. Jo, tyvärr. Kan du någons personnummer tar det max ett par dagar och kostar några tusenlappar att framställa ett falskt svenskt pass eller körkort. Det visar Johan Viktor, före detta yrkeskriminell och numera föreläsare och säkerhetskonsult, för Nyheter24:s krimreporter i avsnitt två av vår gemensamma serie Kapad.

”Det är superenkelt”, som Johan Viktor själv säger i programmet.

Platsen som möjliggör detta kallas darknet, ett krypterat nätverk där en enorm mängd gömda sajter finns. Där beställs allt från vapen och droger till just kontokort. Det tar bara en kort stund innan Johan Viktor och Christian Ploog från Nyheter24 erbjuds köpa ett svenskt körkort för 199 amerikanska dollar. Det enda de behöver göra förutom att betala är att skicka in bild, namn och önskat personnummer som ska stå på körkortet.

Detta blir allt vanligare. Enligt polisen kom det in 122 000 anmälningar under 2016 där ID-kapningar använts i syfte att bedra någon annan person. Och resurserna räcker inte för att ens ta sig an i närheten av det antalet anmälningar. Uppgifterna kommer från Jan Olsson, förundersökningsledare på Nationellt Bedrägericentrum, som intervjuas i samma avsnitt.

Just dark net är ett stort problem för Polisen. De ligger på servrar i länder som Polisen inte har något samarbete med och kan därför inte få ner dem. Mailtrafiken är dessutom hårt krypterad och i princip omöjlig att kunna läsa. För att göra saken ännu svårare sker betalningen ofta med hjälp av bitcoin, där mottagaren inte går att spåra.

Och som Jan Olsson säger i intervjun – ”ID-kapningar är det största problem svensk polis har”. Det är inte en uppgift att ta lätt på när det kommer från en polis med hans insikt och kunskap. Det bevisar än en gång att vi alla måste göra vad vi kan för att hjälpa polisen, men även att vi måste trycka på ansvariga att ge mer resurser till polisen så att de har en chans att ta kontroll över utvecklingen.

Del två av kapad ser du här