De kan vinna Årets Nätängel Media 2019

De kan vinna Årets Nätängel Media 2019

Den 18 november på Nalen i Stockholm prisas vinnarna i Årets Nätängel 2019. Men redan i dag tillkännages de fyra finalisterna i kategorin Årets Nätängel Media. Priset, som delas ut i samarbete med Adviser, kommer att gå till Jenny Strömstedt, Atilla Yoldas, Linda-Marie Nilsson eller Ångestpodden.

Årets Nätängel, som är ett initiativ från mySafety Försäkringar, firar i 5-årsjubileum med en fullspäckad afton som leds av Frida Boisen. Kategorierna under galan är Årets Nätängel, Årets Nätängel Media (i samarbete med Adviser), Årets Nätängel Gaming (i samarbete med Svenska E-sportförbundet), Årets Nätängel för Jämställdhet (i samarbete med VeckoRevyn) och Prinsparets Stiftelses hederspris till Årets Nätängel barn och ungdom. I dag tillkännages de fyra finalisterna i kategorin Årets Nätängel Media.

- Media hamnar ofta i fokus när det gäller diskussionerna om näthat. Inte minst på grund av att våra journalister är oerhört hårt ansatta i dag. Och följderna, om hatet mot journalisterna får flöda fritt, är potentiellt mycket stora och ett hot mot hela vårt demokratiska samhälle. Årets Nätängel Media är därför en viktig pusselbit i att lyfta de som verkligen kämpar mot hatet, säger PA Prabert, vice koncernchef mySafety Försäkringar.

Priset Årets Nätängel instiftades av mySafety Försäkringar 2015 som en motreaktion mot en allt råare och hårdare ton på nätet. Priset syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare och mer inspirerande plats.

Juryn för Årets Nätängel Media

Juryn för Årets Nätängel Media har i år bestått av Sebastian Tibbling (Adviser), Jeanette Gustafsdotter (TU), Kerstin Neld (Sveriges Tidskrifter), Charbel Gabro (föreläsare) och Charlotte Thür (IAB).

- Alla i jurygruppen blev väldigt imponerade av den kraft och engagemang som de nominerade i Årets Nätängel Media har i frågor som rör att skapa ett bättre klimat såväl online som offline. Vi hade givande diskussioner och kunde till slut komma fram till några Nätänglar som vi tycker stack ut lite extra, säger Sebastian Tibbling, juryordförande Årets Nätängel Media och Head of Digital Adviser.

Beskrivningen till priset Årets Nätängel Media är: ”Media står ofta i centrum i diskussionen kring näthat. Såväl genom att ofta vara målet för hatet, som att ha en unik position att bevaka, upplysa och motverka det. Årets Nätängel Media uppmärksammar en journalist, redaktion eller motsvarande, som gör det där lilla extra mot näthatet” Priset delas ut i samarbete med Adviser.

De fyra finalisterna och respektive motivering är:

Linda-Marie Nilsson

Linda-Marie Nilssons driv, öppenhet, målmedvetenhet och mod går inte att ifrågasätta. Med sig själv som frontfigur och nätet som plattform driver hon en kamp som är viktig för oss alla – att vi duger precis som vi är.

Atilla Yoldas

En journalist har både ansvar och makt. Något som Atilla Yoldas vet och hanterar på ett föredömligt sätt. Med ett viktigt och genomtänkt budskap sätter han kursen för många andra när det gäller inkludering, mångfald, antirasism och jämställdhet. Alltid med samma fingertoppskänsla, oavsett ämne och kanal.

Jenny Strömstedt

Inför sina hundratusentals följare i sociala medier visar Jenny Strömstedt upp det näthat hon får utstå och hon ryggar inte för att kämpa mot de mörka krafter som vill tysta henne. Trots en låg sannolikhet att förövarna får sitt straff orkar Jenny polisanmäla, för att det ska synas i statistiken. Hon uppmanar sina följare att göra likadant vilket är ett viktigt budskap och ett nödvändigt steg mot att sätta stopp för näthatet.

Ångestpodden

Ida och Sofie vågar prata om alla de tankar och funderingar som många någon gång har tänkt men sällan vågat prata högt om. Genom en lagom blandning av lättsamhet och allvar bryter Ångestpodden tabun och skapar en större öppenhet kring psykisk ohälsa, näthat och en rad andra viktiga ämnen.

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se