De kan vinna Prinsparets stiftelses hederspris till Årets Nätängel barn och ungdom 2019

Den 18 november på Nalen i Stockholm prisas vinnarna i Årets Nätängel 2019. Men redan i dag tillkännages de fyra finalisterna för Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias stiftelses hederspris till Årets Nätängel barn och ungdom. Priset kommer att gå till Adrian Macéus, Hanna Varmaz, Nathalie ”Nattid” Danielsson eller Ida Sanyang.

Årets Nätängel, som är ett initiativ från mySafety Försäkringar, firar i år 5-årsjubileum med en fullspäckad afton som leds av Frida Boisen. Kategorierna under galan är Årets Nätängel, Årets Nätängel Media (i samarbete med Adviser), Årets Nätängel Gaming (i samarbete med Svenska E-sportförbundet), Årets Nätängel för Jämställdhet (i samarbete med VeckoRevyn) och Prinsparets stiftelses hederspris till Årets Nätängel barn och ungdom. I dag tillkännages de fyra finalisterna i prinsparets kategori.

-Barn och ungdomar är oerhört utsatta av den hårda tonen på nätet i dag, men det är också många av dem som är fantastiska förebilder för oss alla när det gäller att kämpa mot hot och hat. Det som är mest imponerande är att många av de här barnen och ungdomarna arbetar hårdare för ett bättre internet än vi vuxna ens kommer i närheten av, något som inte minst stämmer in på våra finalister, säger PA Prabert, vice koncernchef på mySafety Försäkringar.

Priset Årets Nätängel instiftades av mySafety Försäkringar 2015 som en motreaktion mot en allt råare och hårdare ton på nätet. Utmärkelsen syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare och mer inspirerande plats.

Juryn för Prinsparets stiftelses hederspris till Årets Nätängel barn och ungdom:

Juryn för Prinsparets stiftelses hederspris till Årets Nätängel barn och ungdom består av H.K.H Prins Carl Philip, H.K.H. Prinsessan Sofia, Essi Alho, tf verksamhetschef Prinsparets stiftelse, Tiara Larsson, 17 år och Louiza Zakrisson, 17 år.

Beskrivningen till priskategorin är: ”Barn och ungdomar är inte bara bland de mest utsatta för näthat. De är även bland de mest aktiva i att uppmärksamma och motverka en dålig ton på nätet. Hederspriset uppmärksammar en person eller grupp individer under 18 som står i framkant i kampen mot hatet”. Priset delas ut i samarbete med Prinsparets stiftelse.

De fyra finalisterna och respektive motivering är:

Nathalie ”Nattid” Danielsson

Att vara öppen med att ha blivit mobbad är svårt nog. Att vända det till vad som snarast kan beskrivas som en styrka är en enorm bedrift. Nathalie ”Nattid” Danielsson har inte bara lyckats med det – hon har även blivit ett föredöme, en förebild och en räddning för många andra i samma situation.

Hanna Varmaz

Hanna Varmaz är övertygande och passionerad i sin kamp mot mobbing. Med budskap om kärlek, att tro på vem man är och att vara stolt över sig själv, är hon en inspirationskälla. Hanna lägger fokus på mobbarna, belyser att det aldrig är offrets fel och visar att hon letar lösningar där andra ser problem.

Ida Sanyang
Ida Sanyang delar med sig av erfarenheter från sitt eget liv i sina kanaler, allt från oro och svaghet till styrka och hopp. Hon vet hur det känns att få hot och hat och är en stark röst i kampen mot rasism och orättvisor – framförallt på nätet. Ida belyser vikten av att prata med någon, anmäla och säga ifrån ifall man drabbas av näthat.

Adrian Macéus

Adrian Macéus har inte låtit hat och mobbing stoppa honom från att uppnå sina mål. Han har istället valt att vända sina negativa erfarenheter till något kreativt som ger tröst till andra som drabbats av mobbing. Trots att framgångarna resulterat i näthat fortsätter han att peppa sina lyssnare att det blir bättre om man bara vågar hålla ut.

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se