Foto: Ossian Langenborg

Elza Dunkels är Årets Nätängel 2019 – här är alla vinnarna!

Den femte upplagan av Årets Nätängel är avgjord och Elza Dunkels vinner för sitt långa och viktiga arbete att genom bättre kunskap och förståelse skapa ett tryggare och trevligare internet för alla. Priset, som instiftades för fem år sedan av mySafety Försäkringar vill uppmärksamma personer och initiativ som aktivt arbetar mot hat och hot på nätet.

Samtidigt som Elza Dunkels utsågs till Årets Nätängel 2019 prisades Atilla Yoldas i kategorin Årets Nätängel media, Hanna Varmaz i Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias stiftelses hederspris till Årets Nätängel barn och ungdom, Facebook-gruppen Heja Livet i VeckoRevyns specialpris till Årets Nätängel för jämställdhet samt Henrik Jonsson i kategorin Årets Nätängel gaming.

Det stora 5-årsjubileumet för priset Årets Nätängel firades i kväll under en gala på Nalen i Stockholm. Galan leddes av konferencier Frida Boisen och det bjöds på underhållning av Paul Rey och Adrian Macéus på scen.

Årets Nätängel instiftades för fem år sedan av mySafety Försäkringar och syftar till att lyfta och hylla personer eller organisationer som gör något extra i kampen mot hot, hat och allmänt dålig ton på nätet, och som bidrar till att göra internet till en tryggare, trevligare och mer inspirerande plats.

Vem som helst har kunnat nominera de kandidater de tycker förtjänar utmärkelsen och därefter har en jury för respektive kategori valt ut finalister och vinnare. Även de personer eller organisationer som under året mottagit utmärkelsen Månadens Nätängel har automatiskt blivit nominerade.

- Att fira fem år med Årets Nätängel har varit fantastiskt och att kunna samla alla de här eldsjälarna för en så viktig fråga som ett internet fritt från hat och hot är en ynnest. Så mycket engagemang, värme och kärlek i ett och samma rum är det sällan man upplever. Ett stort grattis och framförallt tack till nominerade, vinnare, gäster och alla som röstat, säger PA Prabert, vice koncernchef på mySafety Försäkringar.

Elza Dunkels är vinnaren av Årets Nätängel 2019

Motivering:

Elza Dunkels har troligen gjort mer för att förbättra tonen på nätet än någon annan. Genom att se lösningar, utan att blunda för problemen, har hon lyckats förklara hur nätet fungerar. Genom att fokusera på utvecklingens fördelar, utan att blunda för nackdelarna, har hon lyckats minska oron många känner. Och genom att backa allt med forskning och fakta är hon en röst som få kan avfärda.

Övriga finalister var Hampus Nessvold, Staffan Taylor och Milstensskolan (Pelle Wijkström och Carin Thörnqvist). Elza Dunkels tilldelades en prissumma på 50 000 kronor samt ett konstverk av Daniel Jouseff.

Juryn bestod av PA Prabert (mySafety Försäkringar), Carl Heath (Särskild utredare för att värna det demokratiska samtalet), Therese Lindgren, Thomas Sekelius, Gabriella Bark (nyheter24), Pa Modou Badjie, Irena Pozar (VeckoRevyn) och Ängla Eklund (Institutet för Juridik och Internet).

Prinsparets stiftelses hederspris till Årets Nätängel Barn och ungdom, i samarbete med Prinsparets Stiftelse

Motivering:

En förebild, ett stöd och en livräddare. Det är några av många beskrivningar från de Hanna Varmaz berört och påverkat. Med en stor portion mod har Hanna vågat visa sig själv, såväl stark som svag. Hon har visat att man alltid duger som man är och att det riktiga problemet ligger hos de som påstår något annat. Genom de budskapen har hon både förändrat och räddat liv.

Övriga finalister var Ida Sanyang, Adrian Macéus och Nathalie ”Nattid” Danielsson.

Juryn bestod av H.K.H Prins Carl Philip, H.K.H. Prinsessan Sofia, Essi Alho (tf verksamhetschef Prinsparets stiftelse) Tiara Larsson, 17 år och Louiza Zakrisson, 17 år.

Årets Nätängel Media, i samarbete med Adviser

Motivering:

Utan tvekan och med en tydlig övertygelse har Atilla Yoldas länge satt strålkastaren där det behövs. Oavsett om det gäller att uppmärksamma utsatta och hotade eller de som hotar och hatar. Med en vass penna och en skarp röst skapar han förutsättningar för förändring på riktigt – inte minst genom att ständigt ifrågasätta sin egen roll i helheten – men framför allt genom att aldrig backa från det han anser är rätt.

Övriga finalister var Ångestpodden, Linda-Marie Nilsson och Jenny Strömstedt.

Juryn bestod av Sebastian Tibbling (Adviser), Jeanette Gustafsdotter (TU), Kerstin Neld (Sveriges Tidskrifter), Charbel Gabro (föreläsare) och Charlotte Thür (IAB).

VeckoRevyns specialpris till Årets Nätängel för jämställdhet, i samarbete med VeckoRevyn

Motivering:
I flera år har Heja Livet gått från klarhet till klarhet och skapat ett tryggt och varmt klimat för kvinnor på internet. Tydliga regler, nolltolerans mot hat och moderering bidrar till att Heja Livet har blivit en plats, såväl online som offline, där alla kan mötas och känna sig sedda, hörda och bekräftade. Det är systerskap, smärta och kärlek i en salig blandning - och vi älskar det!

Bland hundratals nominerade utsågs en vinnare direkt. Juryn bestod av VeckoRevyns Irena Pozar, Carl Grape, Frida Olheden och Hedvig Spångmark.

Årets Nätängel Gaming, i samarbete med Svenska E-sportförbundet

Motivering:

Ung som gammal. Nybörjare som veteran. I stort som smått bjuder Henrik Jonsson alltid på sin kunskap och han öppnar alltid upp sitt nätverk till de som behöver det. Oavsett om du vill ha stöttning och tips i allt som rör spelutveckling eller bara inspireras av gamingkultur när den är som bäst är han redo att hjälpa.

Övriga finalister var Silver Snipers, Agnes Larsson och Linda Sandberg.

Juryn bestod av av Max Horttanainen (ordförande, Svenska E-sportförbundet), Tomas Lyckedal (Chief Strategy Officer, Dreamhack), Andjela Kusmuk (SBDM, Amazon Web Services), Lillie Klefelt (Female Legends) och Linn-Marie Edlund (Nordsken).

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se