Milstensskolan i Täbys projekt ”Nätkärlek” utses till Månadens Nätängel juni 2019

Som en reaktion på näthatet de såg bland skolbarnen i Milstensskolan i Täby startade pedagogerna Carin Thörnqvist och Pelle Wijkström 2017 projektet ”Nätkärlek”. För sitt mycket viktiga arbete tilldelas de nu utmärkelsen Månadens Nätängel av försäkringsbolaget mySafety samt Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias stiftelse. Det innebär också att de automatiskt är nominerade till priset Årets Nätängel som varje år i november delas ut av mySafety Försäkringar.

Med Månadens Nätängel vill mySafety, tillsammans med samarbetspartnern Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias stiftelse, lyfta fler individer och organisationer som gör det där lilla extra under året. Milstensskolan i Täbys projekt ”Nätkärlek” har nu utsetts till Månadens Nätängel juni 2019 med motiveringen:

Med ”Nätkärlek” har Carin, Pelle och Milstensskolan ökat medvetenheten om näthat bland elever, föräldrar och andra lärare. Projektet har gett konkreta resultat genom att kontinuerligt arbeta med regelbundna enkäter, grupparbeten, föräldrakontakt och inte minst vara på plats i klassrummen samt engagera eleverna själva. Det är tack vare eldsjälar som Carin och Pelle som kommande generationer förhoppningsvis kommer slippa det hat som idag förpestar Internet.

-Vi känner oss oerhört stolta och hedrade över att ha blivit utsedda till Månadens Nätängel. Det här ger oss extra kraft att fortsätta vårt viktiga arbete, säger Carin Thörnqvist och Pelle Wijkström.

Utmärkelsen Månadens Nätängel innebär också att mottagaren per automatik blir nominerad till Årets Nätängel. Priset instiftades 2015 som en reaktion mot den allt hårdare tonen på nätet. Det syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare och mer inspirerande plats.

-Det är ofta i skolan som utsatta barn och ungdomar kommer i kontakt med näthat för första gången. Att därför lägga ner tid på att utbilda dem om netikett och se till att de lär sig rätt värdegrunder är av största vikt. Vi hoppas att fler skolor runt om i landet inspireras av Milstensskolans program och att ”Nätkärlek” blir en naturlig del av läroplanen, säger Susanna Salomon, PR-chef på mySafety Försäkringar.

Hjälp mySafety Försäkringar och Prins Carl Philips och Sofias stiftelse att hitta fler nätänglar

Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till natangel@mysafety.se.

Kriterier för att kunna vinna Månadens Nätängel:
- Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat
- Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga
- Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat
- Sänker sig aldrig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier

mySafety Försäkringar – försäkringar för en digital värld.

mySafety Försäkringar erbjuder försäkringar för nya vardagsproblem och brott, till både privatpersoner och företag. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring, Näthatsförsäkring och Spärrservice samt erbjuder också andra försäkringar som ger trygghet i vardagen. Med energi, engagemang och effektivitet hittar vi nya lösningar på nya problem. Vi tycker att alla förtjänar ett bra skydd i en digital värld.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. Mer information om mySafety Försäkringar finns på www.mysafety.se.