mySafety stärker insatserna mot näthat

mySafety stärker insatserna mot näthat

Näthat är ett stort och växande samhällsproblem. mySafety Försäkringar, som i många år verkat för en ökad vardagssäkerhet, jobbar hårt för att bli en del av lösningen. Som ett led i arbetet kommer företaget att stödja TV3:s uppmärksammade program ”Trolljägarna” som gör comeback i rutan den 24:e februari.

– Näthat är ett växande problem som drabbar allt fler grupper i samhället. Barn och ungdomar, journalister, opinionsbildare och hbtq-personer är några av de som är mest utsatta. Vi på mySafety delar Trolljägarnas genuina engagemang mot näthat och sällan har ett samarbete känts mer relevant och självklart, säger Sophie Gernandt, marknadschef mySafety Försäkringar.

Näthat är en tragedi för den enskilde som drabbas. Men det är också ett samhällsproblem eftersom påhopp och kränkningar påverkar det offentliga samtalet. Studier har visat att närmare varannan journalist i Sverige har råkat ut för näthat. Lika vanligt är det att barn och ungdomar drabbas.

Trolljägarna i TV3 hade premiär 2014 och har fått mycket uppmärksamhet. Med programledaren Robert Aschberg i spetsen letar programmet upp nättrollen, personer som anonymt hotar eller skriver nedsättande kommentarer i digitala medier. Precis som sagornas troll så spricker nättrollen ofta när deras handlingar kommer fram i dagsljus. Vårens säsong börjar sändas den 24:e februari klockan 21:00. Serien sänds sedan i fem avsnitt.

– Trolljägarna avslöjar trollen, de som hatar. Vår roll är att hjälpa och stötta de som drabbas av hot, förtal eller nedsättande kommenterar på nätet. Tillsammans blir det en kraftfull insats mot näthat, säger Sophie Gernandt.

mySafety Försäkringar, som under många år har arbetat för en ökad vardagssäkerhet, startade i somras Sveriges första försäkring mot näthat, DigitalSkydd. Försäkringen innebär att en person som utsatts för kränkningar får snabb hjälp. Det ingår hjälp med att upprätta polisanmälan, radering av kommentarer och eventuella fejkade konton, juridisk hjälp och stöd av psykolog. Till försäkringen finns också ett journummer kopplat som erbjuder rådgivning dygnet runt.

Fotocred: TV3/Carl Thorborg