Nominera till Årets Nätängel 2018

Nominera till Årets Nätängel 2018

Nu kan du nominera din kandidat till Årets Nätängel, ett initiativ mot näthat från mySafety Försäkringar. Vinnarna presenteras under en galamiddag på Nalen den 19 november.

Priset Årets Nätängel instiftades av mySafety Försäkringar 2015 som en motreaktion mot en allt råare och hårdare ton på nätet. Priset syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare och mer inspirerande plats.

I år delas priset ut i fyra kategorier där vinnaren av Årets Nätängel får 50 000 kronor. De övriga kategorierna är Årets Nätängel Junior som delas ut i samarbete med Familjeliv.se, Årets Nätängel Media i samarbete med ComHem och Årets Nätängel Gaming i samarbete med DreamHack.

– Det finns många starka och viktiga röster därute som, precis som vi, vill motverka näthatet och skapa ett bättre samtalsklimat. Årets Nätängel är för alla dem och det känns otroligt roligt att få göra detta för fjärde året i rad och i år större än någonsin tidigare, säger PA Prabert, vice koncernchef på mySafety Försäkringar.

NOMINERINGEN HAR ÖPPNAT

Från och med nu fram till den 19 oktober kan du nominera den kandidat du tycker förtjänar att uppmärksammas. I varje kategori kommer fyra personer att gå vidare till final. Nomineringarna sker i samarbete med Metro Mode på https://metromode.se/arets-natangel/.

VINNARNA PRISAS DEN 19 NOVEMBER

Galan Årets Nätängel med prisutdelning till alla vinnare går av stapeln den 19 november 2018 på Nalen i Stockholm. En kväll i nätkärlekens tecken.

Årets kategorier och tidigare vinnare:

Årets Nätängel

Årets Nätängel uppmärksammar en person, en grupp eller en organisation som inte bara diskuterar utan även gjort något exceptionellt i kampen för att motverka och minska näthatet. Årets Nätängel vinner 50 000 kronor.

Årets Nätängel Junior

Barn och unga är inte bara bland de mest utsatta för näthat. De är även bland de mest aktiva i att uppmärksamma och motverka en kass ton på nätet. Årets Nätängel Junior uppmärksammar en person eller grupp individer under 18 som står i framkant i kampen mot hatet. Priset delas ut i samarbete med Familjeliv.se.

Årets Nätängel Gaming

Datorspelande och e-sport är vår nya folkrörelse. Och det är många som ständigt kämpar för att mana till en god, positiv och konstruktiv ton i spelets värld. Dessa viktiga hjälteinsatser vill vi uppmärksamma extra. Priset delas ut i samarbete med DreamHack.

Årets Nätängel Media

Media står ofta i centrum kring näthat. Ofta genom att vara målet för hatet – genom sin position att bevaka, upplysa och motverka det. Årets Nätängel Media uppmärksammar en journalist, redaktion eller motsvarande, som gör det där lilla extra mot näthatet. Priset delas ut i samarbete med ComHem.

Tidigare vinnare av Årets Nätängel

2017: Sara Dahlström, för sin ständiga kamp att alla ska kunna älska sig själva, precis som de är. För att hon kräver av såväl sig själv som av sina följare att hålla en bättre ton än hatarna.

2016: Ulric Jansson, för Facebook-gruppen "Vi som älskar Gustav", där han samlade tusentals människor för att visa stöd och kärlek till mobbade Gustav.

2015: Fanna Ndow Norrby, för arbetet med Instagram-kontot Svart Kvinna, där hon motarbetar vardagsrasismen.

mySafety Försäkringar – försäkringar för en digital värld.

mySafety Försäkringar erbjuder försäkringar för nya vardagsproblem och brott, till både privatpersoner och företag. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring, Näthatsförsäkring och Spärrservice samt erbjuder också andra försäkringar som ger trygghet i vardagen. Med energi, engagemang och effektivitet hittar vi nya lösningar på nya problem. Vi tycker att alla förtjänar ett bra skydd i en digital värld.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. Mer information om mySafety Försäkringar finns på www.mysafety.se.