Marknadsföringsgurun Les Binet inleder samarbete med Gravis Labs AB

En av världens mest namnkunniga marknadsförare, Les Binet, inleder ett samarbete med Graviz Labs AB. Graviz Labs erbjuder idag marknadsföringstjänsten My Telescope och Fondanalystjänsten Asset Telescope. Tillsammans med Graviz Labs kommer parterna att arbeta med att optimera hur man med hjälp av datanalys mäter signaler för marknadsandelar. Hemligheten till den höga signifikansen ligger i sentimentsanalyser.

”Det är en ära att få inleda ett samarbete med Les, hans insikter kring marknadsundersökningar är helt i linje med vad vi anser och problemen med de tekniker som hittills funnits var en stor anledning till varför vi utvecklade My Telescope. Att få ha Les med i arbetet är en ära för oss men också ett bevis på att det vi gjort håller en mycket hög standard,” säger Rodrigo Pozo Graviz, Grundare och VD på Graviz Labs.

Tillsammans ska parterna driva frågan om vikten av search och sentiment som de viktigaste måtten för marknadseffektivitet. Graviz Labs vill inte kalla sig ett techbolag utan snarare ett kunskapsbolag som läser vår tids största källa till markndsföring: big data! Det är märkligt hur mycket marknadsförare erkänner psykologi som drivkrafterna bakom ett varumärke men samtidigt inte tar in insikt om sentiment i sina marknadsanalyser.

”Sökbeteendet hos människor har blivit en central källa till kunskap om varumärken. Problemet har varit att sökningar inte alltid är positiva. Ibland söker man på varumärken på grund av negativa nyheter kring dem. Då är sökningarna en negativ företeelse. Vi har därför utvecklat en avancerad sentimentanalys där vår AI klarar av att bedöma vad som är negativ sök eller positivt sökbeteende. I och med det har vi revolutionerat marknadsundersökningsbranschen”, säger Rodrigo Pozo Graviz.

Les Binet har forskat i 10 år med Peter Field kring hur man kan korrelera världens största insiktsbibliotek i data med korrekta markandsandelar. Med Graviz Labs teknik hoppas partnerna att man nu hittat nyckeln.

”Share of Search är ett hett ämne I marknadsföring just nu. Att mäta hur många människor som söker efter ditt varumärke över dina konkurrenter är ett snabbt billigt och potentiellt mycket kraftigt sätt att mäta styrkan i ditt varumärke. Men rå sökdata har en stor begränsning. Den berättar ingenting om varför folk söker på ett varumärke eller hur de känner för det. Höga sökvolymer är inte alltid ett bra tecken. Speciellt inte om det är resultatet av dålig PR. Det är därför jag gillar Graviz Labs arbete. Genom att kombinera sökdata med sentimentanalys har Graviz lyckats med att separera positivt sökbeteende från negativt. Jag anser att det har enorm potential jag kommer att följa deras arbete med stort intresse”, säger Les Binet

• Marknad, börs

• Skåne

My Telescope är en SaaS tjänst som genom AI (artificiell intelligens) processar och omvandlar big data till marknadsinsikter och hjälper företag förstå vad som påverkar kunder och varumärken. Genom att snabbt söka igenom dagens största kunskapsbank data strukturerar och analyserar My Telescope stordata men söker även efter sentiment för insikt om människors känslor inför olika produkter eller varumärken. My Telescope är tjänst skapad av Graviz Labs AB som är baserat i Stockholm.

Frederique Pirenne

Presskontakt CSO The world +46706486493