Beslut om justerade VA- och avfallsavgifter i Nacka

Beslut om justerade VA- och avfallsavgifter i Nacka

Kommunfullmäktige beslutade den 18 november om justerad VA- och avfallstaxa i Nacka inför 2020. Brukningsavgifterna för VA lämnas oförändrade för tredje året i rad medan justeringar görs i avfallstaxan och i anslutningsavgifterna för VA.

Avfallstaxan ska säkerställa en modern, tillgänglig och miljöanpassad avfallshantering. De avgifter som Nackaborna betalar går till insamling av hushållsavfall, drift och underhåll av kretsloppscentraler, behandlingskostnader, insamling och behandling av farligt avfall samt kostnader för avfallsplanering, utveckling, information, administration och kundservice.

-Syftet med att justera avfallstaxan inför 2020 är att stimulera till miljömässigt bättre val samtidigt som avfallshanteringen hålls modern och hållbar. Vi kommer dessutom att kunna fortsätta med en hög servicenivå på våra tre kretsloppscentraler, säger Mats Rostö, VD Nacka vatten och avfall.

Justeringen av avfallstaxan innebär bland annat att den reducerade tömningsavgiften för restavfall tas bort för de som sorterar matavfall. Istället införs en miljöstyrningsavgift för dem som inte sorterar, vilket ska stimulera till ett miljömässigt bättre val.

För en genomsnittlig villa innebär det en höjning på cirka 36 kr/månad. För flerbostadshus med kärltömning innebär justeringen en höjning på cirka 21 kr/lägenhet/månad.

Gångvägstillägget samt avgifterna för slam- och latrinhämtning kommer att höjas, medan avgifterna för abonnemang för trädgårdsavfall och bottentömmande behållare sänks. Anledningen till justeringarna är främst att styra mot miljö- och arbetsmiljömässigt bättre alternativ som till exempel maskinella system.

Brukningsavgifterna för VA lämnas oförändrade för tredje året i rad, däremot höjs anslutningsavgifterna för VA för att möta den expansiva samhällsutvecklingen i Nacka.

Justeringarna av VA- och avfallstaxan börjar att gälla den 1 januari 2020.

För mer information, kontakta:

Jan Setréus, avdelningschef avfall, Nacka vatten och avfall
E-post: jan.setreus@nvoa.se