Älta kretsloppscentral binder samman naturen med en modern plats för avfall och återbruk.

Efterlängtad invigning av Älta kretsloppscentral

Äntligen har Nackaborna nu fått en supermodern kretsloppscentral. Den 25 april invigdes den unika kretsloppscentralen med sin nyskapande gestaltning, för smart nyttjande av området, och kreativa studio där skolbarn ska kunna lära sig mer om återvinning och återbruk.

- Älta Kretsloppscentral är med sin nyskapande gestaltning och kreativa studio unik i sitt slag och det är med stolthet jag som VD står här idag, sade Mats Rostö, VD för Nacka vatten och avfall, vid invigningen.

På Älta kretsloppscentral finns en lokal för återbruk som bjuder in besökare till återbruk och återanvändning. Stockholms Stadsmission är den aktör som tar hand om återbruksföremål. Det som samlas in kommer bland annat att säljas i deras butik i Sickla.

- Återanvändning är ett prioriterat område i Nacka kommunens Avfallsplan och Nacka vatten och avfall arbetar långsiktigt med hållbarhet och för att minska mängden avfall, säger Catarina Östlund, Avfallshandläggare och ansvarig för återanvändning på Nacka vatten och avfall.

För att inspirera barn och ungdomar och öka kunskapen kring avfall, kretslopps- och vattenfrågor erbjuds en rad aktiviteter till skolor och förskolor i Nacka. Här finns en kreativ studio för pedagogisk och utforskande verksamhet med utgångspunkt i återbruk och materialens kretslopp. Här samverkar Nacka vatten och avfall med skolor i Älta och tanken är att de ska få möjlighet att nyttja den kreativa studion dagtid då när kretsloppcentralen är stängd för besökare.

- Vi är redan igång att utveckla programverksamheten för den kreativa studion tillsammans med pedagoger och skolor. Workshops på temat ”re-make” och återanvändning för pedagoger samt studiebesök för årskurs 3 är några av de inplanerade aktiviteterna.
Men vi är även öppna för andra typer av samarbeten på sikt, säger Emma Martinelle, projektledare och ansvarig för skolinformation på Nacka vatten och avfall.

Håkan Ekengren, Ältabo och styrelseordförande för Nacka vatten och avfall, fick äran att officiellt klippa bandet och inviga Älta Kretsloppscentral.

- Älta kretsloppscentral är den första i sitt slag. Här lägger vi grunden för morgondagens hållbara samhälle och tillsammans kan vi här bidra och ta ansvar för både kretslopp och miljö.

Fakta om Älta kretsloppscentral
Öppettider: Vardagar 16-20, lördag och söndag 10-16, avvikande öppettider.

Plats: Kretsloppscentralen ligger i Ältabergs industriområde på en yta av cirka 2 000 kvadratmeter. Adress Örkroken 15

Kapacitet: 20-25.000 besökare per år beräknas tas emot och ca 1 000 ton avfall per år.

Vad göra här: Till kretsloppscentralen kan Nackabor lämna samma typ av avfall som vid en återvinningscentral. Det vill säga grovavfall, farligt avfall och elavfall men även återbrukbara saker såsom möbler, fritidsartiklar, kläder, husgeråd etc.

Nyskapande gestaltning och kreativ studio - vad är det?
Älta kretsloppscentral har en unik utformning och en konstnärlig gestaltning. Den är byggd av moduler som bildar en rampyta som omsluter ett inre torg, med plats för rader av containrar, liksom lokaler för inlämning av avfall och återbruksföremål i modulkonstruktionen under rampytan.

Här finns en lokal för återbruk med en tydlig entré som bjuder in besökare att se inlämning till återbruk som första val. Här finns även en kreativ studio för pedagogisk och utforskande verksamhet med utgångspunkt i återbruk och materialens kretslopp dit skolor välkomnas dagtid.

Läs mer om Älta kretsloppscentral här.

Den första öppningsveckan, 25 till 29 april bjuder Nacka vatten och avfall sina besökare på fika och visar gärna runt på anläggningen.