Gabriel Åsbrink, 20 år, studerar till VA-projektör på Nackademin

Dansaren Gabriel sadlade om till VA-projektör

Gabriel Åsbrink drömde om att arbeta som yrkesdansare, men en skada hindrade honom från att fullfölja studierna på Danscenter. När Gabriels svåger, som arbetar som VA-projektör, berättade om sin yrkesroll och om Nackademins utbildning till VA-projektör, såg Gabriel möjligheten att hitta en ny yrkesbana. Han insåg snart vilken betydelse VA-projektören har för samhället, och han förstod då att han hade gjort rätt val.

Berätta lite om dig själv och vad du gjorde innan du började plugga på Nackademin.

Mitt namn är Gabriel Åsbrink, jag är mycket av en djur och friluft människa som tycker om att hålla sig aktiv. Spelar volleyboll och är hästskötare till min fästmös två hästar. Innan Nackademin studerade jag till att bli yrkesdansare och koreograf på Danscenter, men behövde hoppa av på grund av en skada.

Du utbildar dig till VA-projektör. Vad innebär det?

En övergripande förklaring är att planera hur VA systemet ska läggas i marken, men det kan variera beroende på projektet och vad som efterfrågas hos beställaren. Ibland kan det vara att rita in ledningar för små gator eller projektera in ett ledningssystem som ska användas av flera tusen människor.

Vi ser till att alla ska ha tillgång till rent vatten och att spillvatten ska komma till reningsverk samt se till att gator inte översvämmas genom att leda bort dagvatten (regnvatten). Det är ett viktigt jobb som inte många vet om existerar.

Hur kom du fram till att du ville bli just VA-projektör

Jag hade precis opererat axeln och kunde inte fortsätta utbilda mig till en yrkesdansare när min svåger som arbetar som VA-projektör berättade om Nackademins utbildning samt visade mig hur arbetet såg ut. Det var inte förrän utbildningen började jag insåg att jag ville bli VA-projektör, innan hade mitt intresse inte varit enormt, men det ändrades genom att få veta mer om yrket och dess roll i samhället och vilken betydelse det har för vårt vardagliga liv att fungera.

Berätta lite om din LIA – var praktiserar du och vad får du jobba med?

Jag praktiserar på Ramböll under min första LIA period och hoppas på att vara där under min andra LIA också. Mitt arbete variera vecka till vecka. Det kan variera mellan att göra ändringar i ritning, följa med på projektmöten, gå på platsbesök och ändra 2d rör till en 3d modell. Jag har även blivit tilldelat ett eget projekt som jag arbetar själv med, men får handledning från de andra anställda när jag behöver hjälp.

Har du något framtida drömjobb, företag eller projekt som du gärna skulle arbeta på i framtiden?

Har inte tänkt mycket på framtiden, hoppas för tillfället bara att få fortsätta vara kvar på Ramböll där jag trivs väldigt bra med mina arbetskollegor. När det kommer till projekt hoppas jag på att få vara delaktig i något som hjälper samhället på en större skala.

Har du något tips till den som just nu står inför valet att välja utbildning och funderar på att jobba inom VA?

Testa utbildningen, den får tankarna att flöda. Att arbeta med VA är väldigt intressant och det finns flera olika riktningar man kan ta senare inom VA-projektering. Kunskapen tar aldrig slut och det kommer alltid nya lösningar, det finns aldrig en lösning utan möjligheterna är oändliga. VA-pojektörer behövs överallt, det byggs konstant i hela landet och VA-projektörer behövs till varje projekt.

Blev du intresserad av Gabriels utbildning VA-projektör? Läs mer om den här!