Hur ser dagens studenter, som ju har den mest aktuella bilden av studier i Sverige, på framtidens utbildning? Det vill vi ta reda på och konkretisera med det här samtalet, berättar Martina Lindgren, marknadschef på Nackademin.

Dagens studenter om framtidens utbildning

Onsdagen den 13 juni arrangerar utbildningsföretaget Nackademin ett samtal under Järvaveckan, där dagens studenter konkretiserar möjliga scenarier för framtidens högre utbildning – och ger sin syn på de utmaningar och möjligheter som Sveriges utbildningslandskap står inför.

- Som anordnare av yrkeshögskoleutbildningar är vi vana att bevaka arbetsmarknaden och vi utvecklar våra utbildningar efter framtidens kompetensbehov. Men hur ser dagens studenter, som ju har den mest aktuella bilden av studier i Sverige, på framtidens utbildning? Det vill vi ta reda på och konkretisera med det här samtalet, berättar Martina Lindgren, marknadschef på Nackademin.

Seminariet “Framtidens utbildningar – utmaningar och möjligheter” äger rum den 13 juni kl. 16.10-16.50 under Järvaveckan.

- För att lösa utmaningarna i framtiden behöver visionen om att alla behöver akademisk utbildning förändras, säger paneldeltagaren Isabelle Norén. Min uppfattning är att det idag utbildas väldigt mycket människor på akademiska utbildningar, trots att arbetsmarknaden kanske är mättad. Där bör den akademiska världen lära av exempelvis yrkeshögskolan, där det endast utbildas utifrån behovet på arbetsmarknaden.

Deltar i seminariet om framtidens utbildning gör Mimmi Rönnqvist, Saco Studentråd och lärarstudent, Naod Habtemichael, Centerstudenter, Nasra Ali, S-studenter, Bianca Rönnqvist, juriststudent samt Isabelle Norén, som läser samhällsgeografi.

- Vi behöver ta vara på all kompetens. Kvinnor måste bli fysiker och män måste bli förskollärare, elever från studieovana hem måste kunna se akademin som en möjlighet och universiteten måste hjälpa till att bryta de många normer som idag präglar studieval, avslutar Mimmi Rönnqvist.

Datum och tid: 13 juni, kl 16.10-16.50.
Plats: Spånga IP, Järvaveckan, seminariescen 4.

Kontakta gärna:
Johanna Lyngarth, ansvarig PR- och strategisk kommunikation
johanna.lyngarth@nackademin.se, 0736-823 466

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole- och företagsutbildningar. Idag erbjuds 27 YH-utbildningar inom områden som IT, samhällsbyggnad, kommunikation och design i samarbete med arbetsgivare från branschen. 92 % av Nackademins studenter får jobb inom rätt yrke efter examen.