Pegroco Invest AB (publ) portföljbolag Stockholms Spårvägar investerar i Infraservice Group AB

”Marknaden för nybyggnation och järnvägsunderhåll i Sverige förväntas växa kraftigt under de kommande åren i och med Trafikverkets ökade anslag. Infraservice är ett mycket välskött bolag med en intressant position på marknaden. Bolagen ska fortsatt verka med separat ledning och självgående organisationer”, säger Magnus Braxell, VD Stockholms Spårvägar.

Infraservice Group AB (Infraservice) erbjuder tjänster inom järnvägsentreprenader, maskinuthyrning samt bemanning inom järnväg i Norden. Bolaget äger två spårgående arbetsmaskiner i form av en Spårriktare samt en Ballastplog som används vid entreprenad- och underhållsarbeten. Bolaget är beläget i Nässjö och startades 2013 av Joakim Stenqvist och Sofia Lind som båda är aktiva bolaget. Joakim är idag VD, en roll han kommer behålla även efter affären. Bolaget har växt kraftigt och är idag etablerat på marknaden för spår- och järnvägsunderhåll. Infraservice har bland annat genomfört flertalet egna entreprenader till Trafikverket och andra infrastrukturförvaltare. Bolaget har idag ett trettiotal medarbetare. Under 2017 omsatte Infraservice 131 Mkr och hade ett EBITDA-resultat på 3,6 Mkr.

”Affären ger oss möjlighet att öka vår marknadsandel samt offerera och genomföra större entreprenader och uppdrag. Den öppnar också upp för att ytterligare utveckla vår maskinaffär. Vi ser även flera intressanta möjligheter att bredda bolagens erbjudande framöver”, säger Infraservice koncernchef Joakim Stenqvist.

”Att som oberoende trafikoperatör kunna erbjuda kunden helhetslösningar inkluderande service för infrastruktur - och fordonsundershåll är en allt viktigare konkurrensfaktor vid upphandling av spår- och järnvägstrafik”, säger Magnus Braxell, VD Stockholms Spårvägar.”

Förvärvet omfattar 51% av aktierna i Infraservice Group AB, de befintliga ägarna Joakim Stenqvist och Sofia Lind behåller 49% och kommer fortsatt vara aktiva i bolaget.

Infraservice förväntas bidra positivt till det finansiella resultatet i Stockholms Spårvägarkoncernen under året.

Om

Pegroco Invest (www.pegrocoinvest.com) är ett investeringsbolag som investerar i mindre och medelstora onoterade företag företrädesvis i Sverige. Pegroco har idag 12 innehav. Pegrocos preferensaktie är noterad på Nasdaq First North Premier, Stockholm.

AB Stockholms Spårvägar (www.ss.se) driver idag modern och museal linjetrafik samt fordons- och banunderhåll. Under 2017 transporterades drygt 9 miljoner resenärer sammanlagt på Lidingöbanan och Spårväg City. Vår vision är att erbjuda marknaden ett helhetserbjudande inom spår- och busstrafik med hög kvalitet, nöjda kunder och medarbetare samt med en god avkastning.

Infraservice Group Scandinavian AB (www.infraservice.nu) har som vision att vara Nordens ledande Partner för Järnvägens bästa! Infraservice är idag verksamma med tre affärsområden inom marknaden för nybyggnation och underhåll av järnväg.

För ytterligare information

Magnus Braxell, VD AB Stockholms Spårvägar, epost magnus.braxell@ss.se, tel: 073-311 72 14

Joakim Stenqvist, VD Infraservice Group, epost: Joakim.stenqvist@infraservice.nu, tel: 070-287 60 55

• stockholms spårvägar