Historien bakom Najell

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2018 17:21 CET

Berätta om Najell

Najell är ett svenskt varumärke som utvecklar produkter till nästa generations urbana föräldrar. Vår kärna är att kombinera innovativa egenutvecklade produkter med ett formspråk som påminner mer om inredning än “klassiska” barnprodukter. Bolaget är grundat av paret Niklas och Freja med kontor i Lund. All utgångspunkt för vår produktutveckling är “Det här tror vi att vi kan göra bättre”. Framtidens föräldrar ställer högre krav på anpassning och vill fortsätta vara sina egna personer och personligheter även efter att de fått barn. Vi är själva en del av den generationen och utformar produkter utifrån smart funktion och skandinavisk inredningsestetik.

Hur startade allt?

Bolaget grundades hösten 2012 när Niklas (en av grundarna) bror hade fått sitt första barn Isabelle. Niklas och Freja blev ombedda att natta Isabelle. De fick reda på att de skulle bära henne liggandes och ge henne välling. Freja började men detta var väldigt tungt och efter några minuter fick Niklas ta över. 45 minuter, trötta armar och en rejält svettig tröja senare så hade Isabelle somnat. Problemen hade bestått i att hon var tung så det var svårt att bära henne på en arm när man gav välling. Men också framförallt i att varje gång de försökte lägga ner henne vaknade hon. Det blev kallare än i famnen och den ändrade vinkeln triggade fallreflexen vilket gjorde att de fick börja om gång på gång. Den upplevelsen är grunden till Najells första produkt SleepCarrier som nådde butiker för första gången sommaren 2014.

THE STORY BEHIND: NAJELL

Hur ser framtiden ut?

Framtiden är mycket ljus. Vi ser fram emot att få presentera våra produkter lite mer här hemma i Sverige. Vi har våra största marknader internationellt och växer mycket där också men ser fram emot att kunna göra oss ett namn här på hemmaplan. Vi släpper nya kollektioner av våra produkter under vintern med lite nytillskott också. Längre fram räknar vi med att lansera ytterligare produkter som gör livet som urban förälder ytterligare lite härligare. Det ska bli väldigt spännande att göra lite mer av en nysatsning här hemma också.

Vad får ni inspiration ifrån?

Vi inspireras av omvärlden. Vårt kontor är i princip ihopbyggt med Lunds Universitet och här runt om oss rör det sig dagligen nya spännande idéer, berättelser och koncept. Det gör att vi aldrig behöver gå speciellt långt för att komma i kontakt med modet att våga göra nytt och på ett annat sätt. Sen pratar vi oändligt mycket med familjer, tittar på hur familjer rör sig i staden, hur de vill ha det hemma och hur vi kan bidra till att göra föräldraskapet än mer inkluderande. Stilmässigt är Skandinavien fyllt av otroligt skickliga designers och formgivare. Det är verkligen härligt att arbeta med formgivning i Sverige.

THE STORY BEHIND: NAJELL

Har ni några roliga nyheter att berätta om?

Äntligen har vår bärsele kommit tillbaka i lager. Våra internationella kunder har köpt upp alla våra produkter så vi har haft svårt att leverera på ett tillräckligt bra sätt här i Sverige men nu är vi taggade på att se fler kunder välja vad vi själva tycker är marknadens mest lättanvända bärsele som dessutom ger otroligt bra viktavlastning.