Veckans stjärnbarnvakt - Julia från Vasastan

Julia har arbetat hos oss sedan april 2014 med två olika familjer i centrala Stockholm. Hon är 25 år och studerar just nu till mellanstadielärare på Stockholms universitet. Julia är en oerhört uppskattad barnvakt. Barnen och föräldrarna tycker hon är fantastisk och vi på kontoret kan inte vara mer än nöjda med att ha Julia hos oss. Vi ser fram emot att följa Julia i sitt arbete under hösten.

Varför tycker du att det är roligt att passa barn och jobba som barnvakt?
Att vara barnvakt är det mest kreativa och mest glädjefulla arbetet någon kan ha. Barn är härligt ärliga, otroligt påhittiga och de största glädjespridarna man kan umgås med. En dag är aldrig den andra lik och jag känner att jag utvecklas både som person och som nanny varje gång jag får möjlighet att ta hand om barn.

Nannynu! är ett fantastiskt företag som jag rekommenderar till alla! De tar hand om en från första stund och lämnar aldrig ens sida. De som arbetar på Nannunu! är alltid positiva, noggranna och professionella i sina samtal och bemötanden och jag är stolt över att få vara en del av företaget.

Vilka guldkorn och faror finns i området där du passar barnen?
Jag tar hand om två barn från två olika familjer så det beror på vem jag har just då. Jobbar jag för familjen i Vasastan brukar vi gå till Vasaparken. Det är verkligen en liten oas mitt i stan som har allt man kan tänkas behöva och vilja göra för barn i alla åldrar. Jobbar jag på Kungsholmen finns det en park vid vattnet som bland annat har en extremt stor och populär rutschkana. Att parken ligger vid vattnet gör också att man kan sitta och titta på alla sorters båtar och vattensporter som utförs där på sommaren.
Då jag tar hand om barn som bor i stan finns det faror överallt. Vi är ofta tvungna att gå över övergångsställen och liknande men genom att barnen alltid får sitta i vagnen eller hålla mig i handen minimerar jag faran. Det är dock viktigt att komma ihåg att allt kan hända så var extra uppmärksam, framför allt i trafiken.

Var närvarade, ge kramar och var positiv och glad i allt du gör.

Nedan har veckans stjärnbarnvakt Julia skrivit hur en arbetsdag kan se ut:
Jobbar jag på Kungsholmen börjar dagen ofta vid 16.30 med att jag hämtar ifrån dagis. Där möts jag alltid av ett stort leende och en go kram och innan vi går stämmer jag av med förskolepersonalen om hur dagen har gått. Vi går sedan tillsammans hem men stannar ofta på en lekplats eller park på vägen. Efter att vi kommit hem leker vi ofta "busa", leker med bilar, bygger kojor, dansar eller vad helst barnet vill göra. Dagar jag lagar eller värmer mat tar vi ut barnets egna lilla spis och tillbehör och så lagar vi mat tillsammans på varsin spis. Därefter leker vi mer stillsamma lekar eller läser innan föräldrarna kommer hem och det börjar blir läggdags. Innan jag går får jag alltid en kram och jag hinner ofta få en liten pratstund med föräldrarna vilket både är bra och roligt!

Är jag i Vasastan åker jag oftast hem till familjen där jag hämtar barnet. Jag får alltid tillfälle att prata lite med föräldrarna innan vi går, vilket jag tycker både är nödvändigt och väldigt roligt. Efteråt går vi till parken för att leka. Där finns massor att göra, både ute och inne så tiden bara flyger förbi. Efter några timmar är det dags för mellanmål och en liten sovstund innan det är dags att gå hem igen. Väl hemma igen möts jag alltid av en förälder och vi får ofta tillfälle att stämma av läget innan jag går.