Barnens 10 bästa lekar - Det roligaste är att få gömma sig och bli upptäckt

Kurra gömma, Kull, Titt-ut och Mamma-pappa-barn är lekar som de flesta barn någon gång har lekt. Det visade sig att två lekar stod ut i mängden när det gäller popularitet - Kurra gömma och Kull. Just momentet att få gömma sig och bli upptäckt är det roligaste, oavsett ålder. De minsta barnen leker Titt-ut, mellanbarnen Kurra gömma samt Kull och de äldsta Burken.

Nannynu! har frågat samtliga av sina barnvakter (drygt 720 stycken) om vilka favoritlekar barnen har som de är hos. Barnen i undersökningen har varit mellan 0 - 10 år, samtliga bor i Stockholms län. Ett femtiotal lekar/spel/aktiviteter togs upp. Längre ned hittar du hela topp 10-listan.

Vi ringde upp vår barnvakt Lina vars barnvaktsbarn, åldrarna 2 & 6, berättat varför Kurra gömma är favoritleken.

De älskar att gömma sig och blir jätteglada när de blir hittade. Det roligaste i leken är momentet då de blir funna, särskilt enligt tvååringen. Det allra allra bästa är om jag lyckas hitta dom samtidigt. Varje gång jag ska åka hem därifrån så springer de och gömmer sig för då måste jag vara kvar ett litet tag till och hitta dem.

Barnvakten Malin som passar två flickor, 4 & 9 år, har också barn som älskar att gömma sig, fast denna gång i leken Burken.

- Nioåringen älskar att vinna och att känna sig bäst, just Burken vinner hon också alltid. Hon tycker det är så roligt att få gömma sig. Vi brukar leka det ihop där också fyraåringen är med, men systern förstår inte riktigt reglerna ännu. Däremot brukar det komma över vänner som vi leker Burken med.

Vår barnvakt Lynda, passar ett barn 4 år, berättar varför hennes barnvaktsbarn tycker Kull är så roligt. Kull kan också utvecklas till andra lekar likt Burken ovan.

Flickan jag passar älskar att springa och vara aktiv. Vi leker det varje gång vi är där och olika varianter av Kull. Senast var det pannkakskull där man ligger still på golvet och blir befriad.

Här är topp 10-listan -  Vilken favoritlek har barnet/barnen du passar?

1. Kurra gömma
2. Kull
3. Diverse rollekar (ex mamma-pappa-barn, tjuv & polis)
4. Diverse sällskapsspel (ex Yatzy, UNO, Fia med knuff)
5. Diverse tävlingsmoment med sporter (ex springa snabbast, brottas)
6. Pyssla och rita
7. LEGO
8. Dansa
9. Leka med bilar
10. Titt-ut

De största Kurra gömma-älskarna finner vi i Täby. På Östermalm är det Kull som gäller och i Tyresö är hemmadans nummer ett.