Barnens favoritmat

Liksom för Pippi, Pettson och Findus är pannkakor den mest populära maträtten för barn i åldrarna fem år och uppåt. För de yngre barnen kvalificerar köttbullar och makaroner sig in på en överlägsen förstaplats.

Bland de absolut yngsta är puré och frukt det bästa. Pasta med endast ketchup på är också en tydlig favorit. Efter dessa traditionella barnmaträtter som nog de flesta av oss åt när de var små, kommer lite mer avancerade smaker såsom sushi, indisk mat, wok, och gulaschsoppa.

Förra mätningen som gjordes år 2014 om barnens favoritmaträtter visade, likt årets undersökning, också pannkakor, köttbullar, pasta och korv som de universella favoriträtterna. Sedan skiljer det sig, då pizza och potatisbullar är mer populärt än korv och tacos.

Även om tacos numera ses som en svensk nationalrätt visar våra undersökningar på att sushi och oliver med fetaost verkar toppa det.

Nedan har vi årets sammanställda lista på barnens topp 10 favoritmaträtter, samt topp 10 listan för år 2014. Drygt 1000 av Nannynu!s anställda barnvakter har fått möjligheten att delta i enkäten.

Topp 10 (2017)

1.Pannkakor
2.Köttbullar & makaroner
3.Pasta & ketchup