Fotboll och Zlatan är populärast bland barnen. Topp 10-lista

Sveriges populäraste sport bland barn är fotboll. I alla fall om vi frågar våra 1400 anställda barnvakter om vad barnen de passar föredrar att utöva. Precis som år 2014 då vi gjorde första undersökningen är det Zlatan som är idolen. Det har inte inkommit lika många kommentarer som 2014 om Zlatan men han är fortfarande den mest omtalade idrottsutövaren bland barnen.

Sporten som var tydligt överlägsen i vår undersökning var föga förvånande fotboll för barn från fyra år och uppåt.

För barn i åldrarna 4-5 år är dessutom gymnastik mycket omtyckt, för att sedan, när barnen går upp i åldrarna något, övergå till dans.

Vid sex år börjar andra, lite mer koordinationskrävande sporter, så som friidrott, hockey och simning också bli vanligt.

Bland 9-10 åringar börjar sporterna bli mer avancerande och krävande, då basket, innebandy, parkour och cheerleading börjar utövas.

När vi gjorde denna undersökning 2014 var fotboll också det mest populära, följt av dans och gymnastik. I år har dock hockey klättrat från en tiondeplats till fjärdeplats på listan av populära sporter. Slalom och parkour är också nykomlingar på listan.

Topp 10 lista (2017)

8. Cykling

9. Springa/löpning

10. Ishockey

Nannynu! är ett av de största och mest prisbelönta barnvaktsföretagen i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Vi vill skapa mer livskvalité och flyt för barnfamiljer samtidigt som vi skapar fler arbetstillfällen för ungdomar. Våra utbildade, försäkrade och kontrollerade barnvakter passar barnen och ser till att de har det roligt under tiden.