Nattskiftet får ny styrelse

Nattskiftet hade i måndags sitt årsmöte i Bellmanrummet på Knackeriet. I en medlemsförening är årsmötet en årlig höjdpunkt. Det är en av medlemmarnas primära möjligheter att påverka organisationen, genom motioner och genom att rösta på dem som nominerats till förtroendeposter. Här möts styrelse, anställda och medlemmar för ett samtal om året som varit, och vart organisationen är på väg.

Efter årsmötet står det klart att Helena Sandahl tar över ordförandeposten efter Johanna Carlberg. Johanna fortsätter sitt engagemang i styrelsen som vice styrelseordförande. Christian Croona, Irene Mastelli och Parisa Khosravi, stannar kvar i styrelsen ytterligare ett år.

Nya i styrelsen är även: Matilda Lindberg (suppleant och frånvarande på bild), Daniel S Ogalde, Tove Scharin Beckman och Caroline Karlström

Samtidigt tackades följande styrelsemedlemmar för sina insatser: Lamin Sonko, Erik Olofgörs, Göran Rickmer och Klara Palmberg Broryd.

– Jag är så stolt och glad över att få sitta kvar i styrelsen ett år till och ser fram emot att samarbeta med Helena som ordförande, resten av styrelsen och det fantastiska teamet på Nattskiftet. Med dessa krafter är jag övertygad om att vi kommer kunna expandera och ta stora steg i utvecklingen kommande år. Johanna Carlberg, avgående ordförande.

– Jag är otroligt glad och ärad att ha fått förtroendet att leda Nattskiftets styrelse under 2020. Mina mål för året är bland annat att skapa fler tillfällen för medlemsinflytande och mer kontakt mellan Nattkompisar och styrelse. Vi ses snart på en nattvandring, möte eller fest, tillsammans gör vi nattlivet roligare för för alla! Helena Sandahl, tillträdande ordförande.

- Det känns otroligt spännande att få vara med i en styrelse som är så rik i både mångfald och kompetens och jag är säker på att Nattskiftet kommer kunna vidareutveckla sin roll som en ledande aktör i arbetet mot ett tryggare och mer jämlikt Sverige, Daniel S Ogalde, tillträdande ledamot.

En ny valberedning är också på plats. Vi tackar Petter Gustavsson och Demet Ergun för deras insats i att presentera årets styrelse. In kommer Jessica Berglund, Martina Elm samt Ahmet Yaraman.

Årsmötet innehöll även att Grundare Lisen Andréasson Florman tillsammans med projektledare Georg Philips gav de närvarande en övergripande sammanfattning om dels förra året (verksamhetsberättelse) samt nuvarande arbete (verksamhetsplan). Medlemmar fick möjlighet att ställa frågor och även be om förklaringar vid behov.

Vi tackar alla medlemmar för ett givande och möte med viktiga frågor. Att vara Nattkompis är både ett volontärt arbete som nattvandrare, men också ett medlemsengagemang, med rätt att göra sin röst hörd. Fler medlemmar som vill påverka och driva frågor vitaliserar Nattskiftet ytterligare. Med det sagt önskar vi ännu fler till årsmötet 2021! Vi vill avsluta med ett sista stort tack till fjolårets styrelse. De har hjälpt oss ta stora och viktiga steg i att fortsätta forma vårt gemensamma arbete med trygghetskulturen i Sverige. Tack!

Nu ser vi på kontoret mycket fram emot att inom kort presentera årets första kampanjfilm som spelades in i tisdags. Den kommer ge oss alla en rejäl kick inför det stora arbetet att rekrytera nya Nattkompisar in i vår gemenskap!

Bli Nattkompis du med! www.nattskiftet.org