Nattskiftet och Trädgården - tillsammans för femte sommaren i rad

Nattskiftet är en trygghetsorganisation som arbetar för alla människors rätt till trygghet i utelivet och är del av kampen mot våld och sexuella övergrepp. Nattskiftet startades som ett projektet i maj 2014 av Grundarna Lisen Andréasson Florman och Jakob Grandin tillsammans med Trädgården, och tar form i organiserad nattvandring, utbildning och kunskapsspridning där fokus ligger på att skapa trygghet i natten även efter sitt besök på krogen. Med hjälp av Nattkompisar (volontärer) kan Trädgårdens besökare få stöd vid en mindre trygg upplevelse, få sällskap en bit på vägen mot tunnelbanan och där Nattskiftet agerar som trygghets-bryggan mellan säkerheten (vakter) och besökarna.

— Det är en ära för mig som ny verksamhetschef att ta mig an samarbetet med Trädgården. Att finnas på plats för femte sommaren i rad känns mäktigt och jag hoppas att Trädgårdens besökare känner förtroende för oss och det arbete vi gör. Just nu söker vi fler personer som vill vara med i kampen mot våld och sexuella övergrepp genom att bli Nattkompis och skapa trygghet i natten, säger Mikaela Stenberg, verksamhetschef för Nattskiftet.

— Vi är stolta över att fortsätta jobba med Nattskiftet inför sommaren 2018, deras insats är magisk och bidrar stort till att vi rakryggade kan fortsätta jobba för att vara en trygg plats för alla. Sättet de utvecklats på är beundransvärd och ser mycket fram emot den här sommaren ihop, säger Emma Weinerhall, marknadschef Trädgården.

Från premiärkvällen 4:e maj, till säsonsavslutningen, kommer Nattskiftet finnas på plats inne på klubben samt utanför Trädgårdens område för att vandra i natten. Nattskiftet söker nu fler Nattkompisar (volontärer) som vill vara med och skapa trygghet i natten.

Nu söker Nattskiftet fler volontärer

På Nattskiftets hemsida kan den som vill bli Nattkompis göra en intresseanmälan via ett enkelt formulär och besvara en intervjumall. De sökande kallas därefter till en tvådagars-utbildning som bland annat innehåller hur Nattskiftet arbetar, bemötande, skapa en samsyn kring trygghet och normmedvetenhet.

Viktiga datum: Sök innan onsdag 30 maj för att hinna gå utbildningen som hålls lördag och söndag, 2 - 3 juni klockan 10-15. Här kan du söka: www.nattskiftet.org

• Evenemang

Nattskiftet är en organisation för rätten att vara trygg i natten och en kamp mot våld och sexuella övergrepp.

Nattskiftet är en partipolitiskt och religiöst obunden, ideell organisation som arbetar för rätten att vara trygg i natten. Nattskiftet vill påverka via operativt arbete i form av nattvandring, upplysande genom utbildning samt dialog och debatt i arbetet för ett tryggare nattliv. Organisationen består av frivilliga, engagerade medmänniskor som vill göra skillnad. Nattskiftet samarbetar med ett flertal professionella organisationer och instanser för att uppnå sina mål.

Lisen Andréasson Florman

Grundare Affärsutveckling, samarbeten och talesperson +46 (0)73-4403605