Akademibokhandeln och Bokia i avtal om samgående

Nyhet  •  2012-07-13 10:08 CEST

Tidigare i år meddelades att Akademibokhandeln och Bokia tecknat en avsiktsförklaring om att slå ihop verksamheterna. Parterna har nu ingått ett bindande avtal om ett samgående.

Den traditionella bokhandeln har såväl i Sverige som på andra marknader brottats med minskad försäljning och vikande lönsamhet under flera år, bland annat till följd av ökad konkurrens från näthandeln. Bokhandeln står också inför andra utmaningar genom utvecklingen av e-böcker, nya distributionsformer och aktörer. Målet med samgåendet är att skapa en solid och lönsam bokhandel som långsiktigt säkrar tillgången på böcker. Avsikten är att nuvarande ägare ska finnas kvar, vilket innebär att det nya bolaget får en bred ägarbas även efter ett samgående.

Affärens genomförande är villkorat av Konkurrensverkets prövning.

För ytterligare information:
Maria Hamrefors, vd KF Media, tel. 070-601 92 05
Peter Killberg, ordförande Bokia AB, tel. 0709-90 20 02

Kerstin Lager, informationschef KF Media, tel. 070-258 48 04

Fakta om Akademibokhandeln och Bokia:
Akademibokhandeln ingår i KF Media som ägs av KF. Huvudägare i Bokia AB är Killbergs Bokhandel AB och Stiftelsen Natur & Kultur. Akademibokhandeln och Bokia har 66 respektive 69 butiker, 47 av Bokias butiker ägs och drivs av franchisetagare. Bolagen har 398 respektive 383 anställda.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom