Bröderna bakom Fotografiska belönas med Natur & Kulturs Kulturpris på 300 000 kr

Pressmeddelande   •   Mar 04, 2015 08:00 CET

Jan och Per Broman, som grundade och driver Fotografiska i Stockholm, belönas med Natur & Kulturs Kulturpris på 300 000 kr, för en väsentlig insats på kulturområdet.

Motivering:
”Kulturpriset 2015 tilldelas Jan och Per Broman för att de förenat en djup kärlek till fotokonsten med ett målmedvetet entreprenörskap, och sedan starten i maj 2010 med Fotografiska skapat en i sann mening populär och välbesökt attraktion. Med Fotografiska har bröderna Jan och Per lyckats bygga en pulserande mötesplats där en bred publik får möjlighet att se och uppleva världens mest exklusiva, spännande och nydanande fotografier och fotografer i ett hus fullt av aktiviteter, evenemang och engagemang.”

– Från början var det jag och Jan, på fem år har vi vuxit till närmare 150 anställda. Med hjälp av världens främsta fotografer och framtidens stora stjärnor har Fotografiska skapats av oss alla tillsammans. Vi har skapat en plats för människor att umgås på där fotografin står i centrum. Natur & Kulturs stora kulturpris är en av de finaste utmärkelser man kan tilldelas. Vi är otroligt glada och stolta över att vårt arbete för fotokonsten får detta pris, säger Per Broman.

– Det är särskilt kul för Natur & Kultur att ge vårt kulturpris till två utpräglade kulturentreprenörer eftersom de liksom vi vill vara en oberoende kraft i kulturlivet. Natur & Kulturs Kulturpris har under årens lopp tilldelats en rad olika konstutövare, tecknare, cirkuskreatörer, författare med mera. Det är med glädje vi nu väljer att lyfta fram fotokonsten och en verksamhet som på allvar breddat intresset för fotografiet och gjort det möjligt för många att ta del av några av världens främsta fotografers arbeten, säger Per Almgren, vd för Natur & Kultur.

Bröderna Jan Broman och Per Broman är bägge fotografer i grunden, och har tidigare bland annat grundat Fotomässan i Stockholm och Göteborg. Deras far var Rolf Broman, som var chef på Pressens bild (idag Scanpix). Per och Jan Broman tyckte att det saknades en plats för fotografi i Stockholm. Därför startade de Fotografiska, som är en privatägd svensk konsthall och museum. Fotografiska ligger i Stora Tullhuset i Stadsgårdshamnen. Det invigdes 2010 med utställningen A Photographer’s Life 1990–2005 av Annie Leibovitz. Sedan dess har Fotografiska haft utställningar med verk av bland andra Henri Cartier-Bresson, Anton Corbijn, Helen Levitt, Sarah Moon, Robert Mapplethorpe, Sally Mann, Inta Ruka och Christer Strömholm. Förutom utställningar arrangerar Fotografiska utbildningar, föreläsningar och workshops och driver kafé, restaurang (nyligen belönad med Gulddraken) och butik. Fotografiska förmedlar även fotokonst till privatpersoner och företag och bedriver event- och konferensverksamhet.

Fotografiska ägs och drivs av Svenska Fotografiska museet AB.

Om Natur & Kulturs Kulturpris
Natur & Kulturs Kulturpris delas ut årligen sedan 1974. Prissumman är 300 000 kronor och delas ut till en eller flera personer som har gjort en väsentlig insats på kulturområdet. Förutom pengarna och äran får varje vinnare bronsskulpturen Kunskapens träd av konstnären Ernst Nordin. Priset kan ges till personer inom en mängd olika yrken, som författare, publicister, regissörer, fotografer, konstnärer, journalister, artister, koreografer och vetenskapsmän.

Förra årets mottagare var Marie-Louise Ekman. Lista på alla pristagare.

Kulturpristagaren utses av Natur & Kulturs styrelse.

Prisutdelningen sker den 25 mars.

Har du frågor? Kontakta gärna pr-ansvarig Helena Eitrem på 08-4538640 eller helena.eitrem@nok.se

Foto: Knut Koivisto

Bokförlaget Natur & Kultur grundades 1922 och är idag en affärsdrivande stiftelse som, utan ägare med kortsiktiga lönsamhetskrav, kan agera självständigt och långsiktigt. Det som styr oss är det uttalade ändamålet i vår stiftelseurkund: att genom stöd, inspiration, utbildning och bildning motverka fördomar och inspirera till reflektion och engagemang. Det är till denna nytta vår utgivning och vårt överskott bidrar.