Flipped Classroom - det omvända arbetssättet

Flipped Classroom är en ny bok om det omvända arbetssättet i klassrummet. Boken är skriven av Daniel Barker, gymnasielärare i matematik och fysik på Norra Real i Stockholm. Barker arbetar sedan en tid framgångsrikt med modellen Flipped Classroom, som innebär att han i stället för att använda lektionstiden till genomgångar filmar genomgången och ger eleverna i läxa att titta på filmen. På så sätt kan han i stället använda lektionstiden till diskussioner, övningar och fördjupningar.

Måndagen den 28 oktober föreläser Daniel Barker på Mötesplats skola i Göteborg. Han berättar då om hur filmade föreläsningar gett honom en ny roll i klassrummet där eleverna och deras samtal är i centrum.

I september medverkade Daniel Barker i seminariet Digital revolution i klassrummet på Bok & Bibliotek, se UR:s filmklipp från seminariet. Han var även intervjuad i artikeln Föreläsning på film lyfte lektionerna i SvD tidigare i oktober, om sitt arbete med Flipped Classroom.

Mer information

Boken Flipped Classroom - det omvända arbetssättet, ges ut på Natur & Kultur och ingår i serien Input. Läs mer på Daniel Barkers webbsidablogg eller följ honom på Twitter. För frågor till förlaget, vänligen kontakta Barbro Kamlin på barbro.kamlin@nok.se eller telefon 08-4538784.