Lawen Mohtadi ny förläggare på Natur & Kultur

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2014 08:00 CEST

Journalisten och författaren Lawen Mohtadi börjar arbeta som förläggare på Natur & Kultur.

Hon kommer ansvara för en utgivningslista med allt från reportageböcker och historia, till populärkultur och samhällsdebatt.

– Lawen är en av samtidens viktigaste röster och har därtill en bred erfarenhet; hon har varit chefredaktör på Bang, och är verksam som journalist, författare och filmare. Detta kommer att stärka vår position som Sveriges ledande kvalitetsförlag, säger Richard Herold, förlagschef.

– Det ska bli väldigt roligt att verka på Natur & Kultur, det finns en dynamik och självständighet i utgivningen som tilltalar mig mycket. Jag ser fram emot att vara med och ge ut de mest intressanta berättelserna om vår tid. säger Lawen Mohtadi.

Lawen Mohtadi tillträder den nya tjänsten den 15 januari 2015, men kommer redan under hösten att delta i ett utredningsarbete kring stiftelsens arbete.

– Stiftelsearbetet har utökats och utvecklats under de senaste två åren. I den tid vi lever i tror vi dock att än mer kan göras. Därför vill vi  intensifiera arbetet för folkbildning och för mänskliga rättigheter, som det står i stiftelsens urkund. Lawens översyn ska hjälpa oss med det. Det ska bli spännande att ta del av hennes slutsatser, inte minst med tanke på hennes engagemang i kampen mot fördomar och diskriminering. Hennes värderingar står stiftelsen nära , säger Björn Linnell, senior advisor på stiftelsen Natur & Kultur .

Lawen Mohtadi (född 1978) är krönikor i Dagens Nyheter, fd chefredaktör för Bang och debuterade som författare med Den dag jag blir fri – en bok om Katarina Taikon (Natur & Kultur 2012). Hon har redigerat den nya antologi Rasismen i Sverige Nyckeltexter 2010–2014 tillsammans med Devrim Mavi. Just nu arbetar hon tillsammans med Gellert Tamas på en dokumentärfilm om Katarina Taikon med beräknad biopremiär i våren 2015.

Kontakta gärna PR-ansvarig Helena Eitrem med frågor. helena.eitrem@nok.se, 08-46 86 40.

Bokförlaget Natur & Kultur grundades 1922 och är idag en affärsdrivande stiftelse som, utan ägare med kortsiktiga lönsamhetskrav, kan agera självständigt och långsiktigt. Det som styr oss är det uttalade ändamålet i vår stiftelseurkund: att genom stöd, inspiration, utbildning och bildning motverka fördomar och inspirera till reflektion och engagemang. Det är till denna nytta vår utgivning och vårt överskott bidrar.