Margit Richert tilldelas Hirampriset för befriande respektlöshet i matlagningen

Gastronomiska Akademien tilldelade i dag matskribenten Margit Richert Hirampriset för hennes skarpa penna och orädda inställning till matlagning.

Motiveringen lyder: ”Med sin gedigna kunskap, nyfikenhet och befriande respektlöshet representerar Margit Richert något nytt och spännande bland Sveriges matskribenter. Och oavsett vilket kök, råvara, säsong eller matkultur hon än tar sig an gör hon det med pondus och bländande uppfinningsrikedom. Med Hiram som beskyddare hoppas vi att fler ska hitta till Gittos goda mat och berättande!”

– Oj. Oj. Oj. Oj. Jag kan inte andas. Hiram är min största matförebild och den första vars kokböcker jag satt och bläddrade i som barn. Det är nog tur att jag inte har täckning, för jag hade inte kunnat få fram ett ord muntligt. Kan inte riktigt ta in det här, säger Margit Richert om utnämningen.

Hirampriset delas sedan 2012 ut till en person som i Hirams anda har gjort insatser för genuin, opretentiös och lustfylld matlagning i vardagen och i hemmet, samt verkar för den vackra måltiden. Hiram, alias Märit Huldt, är en av Sveriges största matskribenter genom tiderna. Under 25 år var hon Svenska Dagbladets matredaktör, och har även gett ut ett tiotal kokböcker.

Priset består av 10 000 kronor, en prisstatyett med Hirams Fru Bråttom, en grafisk mapp från Grafikens Hus, kokboken Hirams bästa kokbok, samt ett presentpaket med Almedahls köksdesignserie med Hiram-motiv.

Priset delades ut på Gastronomiska Akademiens prisutdelning i Riddarhuset den 20 januari. I juryn sitter Christina Möller (ordförande i Gastronomiska Akademien och Måltidsakademiens vänner), Johan Huldt (son till Märit Huldt), Carl Jan Granqvist (ledamot i Gastronomiska akademien), Maria Nilsson (förläggare på Natur & Kultur), och Lotta Lundgren (2012 års Hirampristagare).

Christina Möller
Gastronomiska Akademien
070/ 461 73 66

• hiram
  • märit huldt
  • hirampriset
  • utmärkelse
  • prisutdelning
  • riddarhuset
  • gastronomiska akademien
  • margit richert
  • gittos mat
  • pris
  • fru bråttom
  • prisstatyett
  • matskribent
  • kokbok
  • gastronomi

Natur & Kultur, som grundades 1922, ger ut böcker för den allmänna bokmarknaden, läromedelsmarknaden och för högskolan. Stiftelsen Bokförlaget Natur & Kultur bildades 1947 och är aktiv inom en rad områden. Vi delar bland annat ut priser och stipendier till lärare och forskare. Sedan år 1974 utdelas Natur & Kulturs Kulturpris. I stiftelsens stadgar står att vi ska ”motverka totalitära idéer och statsskick samt främja ekonomisk och politisk frihet”. Detta uppdrag fullföljer vi i vår utgivning, samt genom att stödja och samarbeta med personer och organisationer som verkar för samma mål.