Nya författarstipendier från stiftelsen Natur & Kultur

Stiftelsen Natur & Kultur delar för andra året i rad ut nio arbetsstipendier till författare. Stipendiaterna 2012 är Parvin Ardalan, Yukiko Duke, Stefan Melin, Jenny Nordberg, Göran Rosenberg, Daniel Suhonen, Johanna Thydell, Elisabeth Åsbrink och Petra Östergren, som får vardera 100 000 kronor.

– Vi har valt ett antal spännande ansökningar som anknyter till stiftelsens uppgift och tillsammans har stor spännvidd. Det fanns en stor mängd andra intressanta undersökningar, men vi kan nu tyvärr bara bevilja nio av dem, säger Johan Svedjedal, föredragande styrelseledamot i stiftelsen Natur & Kultur och professor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet.

Arbetsstipendierna utlystes i våras, och precis som förra året har över 500 ansökningar kommit in.

– Det enorma söktrycket visar hur stort behovet är för stöd till fördjupningar av det slag som kan vitalisera det offentliga samtalet. Årets utdelning är en del av ett långsiktigt åtagande från Natur & Kultur på det området, säger Johan Svedjedal.

Stiftelsen Natur & Kultur instiftades 1947 av bokförlaget Natur & Kulturs grundare Johan Hansson. Stiftelsen ska motverka totalitära idéer och statsskick samt främja politisk och ekonomisk frihet. Andra grundstommar är folkbildning och en strävan att bli en aktiv del i det offentliga samtalet.

Stipendienämnden har utgjorts av Dan Brändström, professor och hedersdoktor vid Humboldt-Universität zu i Berlin, Gunn Johansson, professor emerita i arbetspsykologi, Johan Svedjedal, professor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet samt Björn Linnell, senior advisor på Natur & Kultur.

Elinore Brandén 08-453 86 30
elinore.branden@nok.se

Björn Linnell 08-453 87 28
bjorn.linnell@nok.se

Högupplösta bilder på stipendiaterna finns under "Bilder" här på Mynewsdesk.

Stipendiaterna

Parvin Ardalan är en iransk journalist och medborgarrättsaktivist som med humor och självironi skildrar sina dagliga vedermödor som ogift, fattig kvinnosakskämpe i mullornas Iran. I en ständig kamp mot censuren är hon sedan 2005 redaktör för Irans första internetmagasin om kvinnors rättigheter, Zanestan, samt initiativtagare till den pågående kampanjen ”En miljon underskrifter” för kvinnors lika rättigheter. År 2007 belönades Parvin Ardalan med Olof Palmepriset för sin kamp för kvinnors och mäns lika rättigheter i Iran.

Yukiko Duke är journalist, redaktör och översättare med inriktning på Japan och asiatiskt samhällsliv och kultur. Hon debuterade 2001 med Mikaru, den japanska kokboken som nominerades till Augustpriset i kategorin fackböcker. Därtill har hon skrivit böckerna Fem asiatiska kök, Breven från Iwo Jima samt Origami – form och fantasi. Vid sidan av det egna författarskapet har Yukiko Duk översatt en rad japanska böcker till svenska, bland annat Haruki Murakamis romaner Kafka på stranden och Norwegian wood, samt varit programledare och reporter i tv-programmen Röda rummet och Kvällsöppet. Sedan flera år tillbaka är hon litteraturkritiker i SVT’s Gomorron Sverige samt redaktör för litteraturtidskriften Vi läser.

Stefan Melin är jurist och författare verksam inom läromedel för universitet, högskola, offentlig sektor och det privata näringslivet. Han har en lång erfarenhet som juridisk språkgranskare av rättsvetenskapliga verk, och är uppskattad för sina klargörande böcker inom områden som barnkonventionen, marknadsrätt, associationsrätt och socialt arbete. I år är Stefan Melin aktuell med den femte upplagan av boken Juridikens begrepp som är ett viktigt redskap för den som vill ha de grundläggande kunskaperna i svensk rätt och samtidigt hålla sig á jour med rättsutvecklingen. Boken är vida uppskattad för sina tydliga begreppsförklaringar och beskrivande exempel, och anses vara ett oumbärligt hjälpmedel såväl inom den juridiska utbildningen som i verksamheter där det är viktigt att förstå rättsliga sammanhang.

Jenny Nordberg arbetar som undersökande journalist med hela världens som arbetsfält, och har vunnit flertalet utmärkelser för sina reportage. År 2005 bidrog hon till en artikelserie för The New York Times om vem som har ansvaret för säkerheten vid järnvägsövergångar, som belönades med Pulitzerpriset. Jenny Nordberg är bosatt i New York, varifrån hon skriver kolumner för Svenska Dagbladet, och har tidigare arbetet på Sveriges Radios Ekoredaktion samt på Sveriges Television. Tillsammans med den svensk-assyriske journalisten Nuri Kino bokdebuterade hon 2009 med spänningsromanen Välgörarna: Den motvillige journalisten.

Göran Rosenberg är författare och journalist samt hedersdoktor vid Göteborgs universitet. Han arbetade under många år vid Sveriges Radio och Sveriges Television och grundade 1990 tidskriften Moderna Tider. 1993 vann han Stora Journalistpriset och har därefter förärats en rad utmärkelser, bland annat Publicistklubbens stora pris och Torgny Segerstedts frihetspenna. Göran Rosenberg är författare till ett flertal framstående böcker, bland annat Det förlorade landet som nominerades till Augustpriset 1996, Friare kan ingen vara om den amerikanska idén, samt Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz, en djupt personlig barndomsmemoar om sina föräldrars kamp för överlevnad efter åren i ett tyskt koncentrationsläger.

Daniel Suhonen har gjort sig känd som socialdemokratisk debattör och är författare till en rad böcker av politisk karaktär, som Snart går vi utan er. Brev till Socialdemokraterna, Åtta år med Reinfeldt. Vad varje väljare bör veta om högeralliansens politik och Bokslut Reinfeldt. Vid sidan av författarskapet är Daniel Suhonen chefredaktör för den socialdemokratiska idé- och debattidskriften Tiden, och har tidigare medverkat på Aftonbladets och Dagens Nyheters kultursidor.

Johanna Thydell slog igenom 2003 när hennes debutroman I taket lyser stjärnorna om hur det är att förlora sin mamma i cancer, belönades med Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok. Boken finns översatts till ett tiotal språk och har även filmatiserats. Johanna Thydell var värd för Sommar i P1 2004, och har sedan dess givit ut ungdomsromanerna Det fattas en tärning och Ursäkta att man vill bli lite älskad samt barnboken Det är en gris på dagis. På sin hemsida bedriver Johanna Thydell även en författarskola.

Elisabeth Åsbrink är författare och journalist anställd på Sveriges Television där hon arbetar med samhälls- och kulturjournalistik. Hon bokdebuterade 2009 med Smärtpunkten – Lars Norén, pjäsen Sju tre och morden i Malexander, som nominerades till Augustpriset i fackboksklassen samma år. Två år senare belönades hon med Augustpriset i samma kategori för boken Och i Wienerwald står träden kvar, som väckte stor uppmärksamhet på grund av de nya uppgifterna om att Ikea-grundaren Ingvar Kamprad var stämplad som nazist av Allmänna Säkerhetspolisen. Hon har även givit ut Bläck: tatueringar, hud, minnen tillsammans med fotografen Björn Abelin samt mottagit Jarl Alfredius stipendium för att hon"med stor nyfikenhet och känslighet gång på gång förmår skildra dagens samhällsfrågor."

Petra Östergren är författare och debattör som har gjort sig känd som den första att på bred front lansera feministiskt självförsvar i Sverige. Ämnet återkommer även i hennes två första böcker, den uppmärksammade Slå tillbaka! som kom 1993 och Att komma till ro med det allra värsta som handlar om hennes mor som blev ihjälslagen av den man hon hade en relation med. Petra Östergren har även argumenterat mot den nuvarande sexköplagen, och analyserade i boken Porr, horor och feminister tre decennier av porr- och prostitutionsmotstånd i Sverige. Hennes senaste bok, Berättelsen om Esmara, utkom 2010.

• arbetsstipendier
  • parvin ardalan
  • yukiko duke
  • stefan melin
  • jenny nordberg
  • göran rosenberg
  • daniel suhonen
  • johanna thydell
  • författarstipendier
  • elisabeth åsbrink
  • petra östergren
  • författare
  • stipendier

Natur & Kultur, som grundades 1922, ger ut böcker för den allmänna bokmarknaden, läromedelsmarknaden och för högskolan. Stiftelsen Bokförlaget Natur & Kultur bildades 1947 och är aktiv inom en rad områden. Vi delar bland annat ut priser och stipendier till lärare och forskare. Sedan år 1974 utdelas Natur & Kulturs Kulturpris. I stiftelsens stadgar står att vi ska ”motverka totalitära idéer och statsskick samt främja ekonomisk och politisk frihet”. Detta uppdrag fullföljer vi i vår utgivning, samt genom att stödja och samarbeta med personer och organisationer som verkar för samma mål.