Naturbetesbönder får Örebro kommuns Miljöpris!

På Örebrogalan som gick av stapeln 9 mars på Conventum presenterades vinnaren av Örebro kommuns miljöpris. Bland de tre nominerade utsågs Gymninge Naturvårdsentreprenad till vinnare för sitt arbete med ekologiskt inriktad produktion och naturbeteskött. På naturbetesmarkerna med sin unika biologiska mångfald betar gårdens djur och bidrar på så vis till en särskild flora och djurliv.

Motivering till priset är:

Med betesdjuren som naturvårdare bidrar Gymninge gård till att förstärka den biologiska mångfalden och restaurera kulturmarker som annars skulle försvinna. De kombinerar miljönytta med att producera naturbeteskött på ett föredömligt sätt.

– Vi är väldigt glada över utmärkelsen och ser det som ett kvitto på att det vi gör är viktigt. Det är roligt att bli uppmärksammad för det man gör och att fler ser det som positivt för djur, människas och miljö, säger en stolt Torbjörn Eriksson som driver verksamheten med sin bror Stefan.

Om priset:

Miljöpriset delas årligen ut av Örebro kommun till ett företag, en organisation eller en enskild person som på ett utmärkande sätt arbetar för miljön, klimatet och en hållbar utveckling. Syftet med miljöpriset är att lyfta fram förebilder som kan inspirera andra att bli miljöframsynta.

Idag klockan 15.00 håller Föreningen Naturbeteskött i Sverige sin årsstämma i Naturens Hus vid Tysslingens norra spets.Medlemmar och inbjudna gäster bjuds på föredrag av Louise Ridderström, Östgötamat, om marknadsföring av kött med mervärden och reella, inte alternativa, fakta om kött, klimat och miljö presenterade av Anna Jamieson, Naturbeteskött i Sverige.

• Naturresurser

Anna Jamieson

Presskontakt Verksamhetsledare Arbetar med Naturbetesprojekt och kommunikation 0767657740