Årets geolog från bigbang till senior

Christer Åkerman har av Geosektionen inom Naturvetarna valts till Årets geolog. Han har gjort geologiämnet intressant för en bredare publik.

- Jätteroligt och hedrande att själv få priset, som jag var med och instiftade för tjugo år sedan.

Prissumman är på 25 000 kronor.

I motiveringen framhålls han förmåga att inspirera unga till detta spännande ämnesområde. Under hela sitt yrkesverksamma liv har han hållit den geologiska fanan högt.

Hans internationella engagemang har fört ut honom i världen, där han främst i utvecklingsländer har spridit kunskap om prospekteringens ädla konst.

Christer Åkerman har varit ordförande för Geosektionen och jobbat för geologerna inom European Federation of Geologists. Han har också varit drivande i fackliga frågor på sin arbetsplats.

Prisutdelning kommer att ske 10 november i aulan på Geologiska Institutionen i Uppsala. Välkomna att lyssna på hans föredrag som har titeln: Från bigbang till senior.

Christer Åkerman når du på tel 0702-79 97 96.

Naturvetarna är fackförbundet för akademiker inom naturvetenskap. Våra 32 000 medlemmar arbetar inom life science, jord, skog och miljö, de fysiska vetenskaperna, matematik och data. Vi coachar, företräder och stöttar naturvetare genom hela arbetslivet. Oavsett om man är nyutexaminerad eller har många års erfarenhet, är arbetssökande, student, doktorand, chef, eller företagare. Naturvetarna är ett partipolitiskt obundet fackförbund inom Saco.